11&12-06-2016 | Duitsland | GP | Zijspancross | Schöpfheim
Valentin Giraud/Nicolaas Musset beste moddermannen in het Zwarte Woud
Letterlijk en figuurlijk donkere wolken dreven boven Schöpfheim. De 4e Grand Prix van het seizoen 2016 kreeg in de week voorafgaand aan het evenement te maken met dagenlange regen wat de baan natuurlijk geen goed deed. De organisatie van de MSC Schöpfheim werkte men man en macht tegen de natuur om alles wat ze konden beinvloeden goed op orde te hebben. Gelukkig werd het donderdag droog en was het vrijdag zomers warm. De wedstrijd hoefde niet voortijdig afgezegd te worden. Zo konden de 36 teams aanreizen naar Schöpfheim het zuidelijke puntje van het Zwarte Woud tegen de Zwitserse grens.
De club heeft het rijke historie. Al in 1925 troffen motorrijders zich in Schöpfheim om op twee-en driewielen wedstrijden tegen elkaar te rijden. Het eerste grote evenement vond plaats op 31 augustus 1952 en was een zeekistenrace om de Adam-Opel-Prijs voor jeugd tussen 11 en 15 jaar en een behendigsheidsproef voor motorrijders in alle klassen op de feestplaats in Sengelewäldchen. Wedstrijdbureau werd toen gehouden in Gasthaus “Zum Adler” wat ook het clublokaal was van de MSC Schöpfheim. Sindsdien organiseerde de club vele motocross en autoraces, n.m. bergraces op een stratencircuit tussen Tegernau en Gresgen. In 1971 kwamen dan voor het eerst de zijspannen in aktie tijdens de motocross. Die klasse zou Stadt Schöpfheim in de jaren internationale bekendheid geven. Hoogtepunten voor de club waren de Grand Prix organisaties in 1983, 1989 en 1995. Door milieumaatregelen moest het toenmatige parcours in lengte teruggebracht worden omdat terreinen, die tot natuurgebied aangewezen waren, niet meer gebruikt mochten worden. De baan werd te kort voor WK wedstrijden maar gelukkig kon de club wel blijven voldoen aan de eisen voor het Duits Kampioenschap. Vele DM wedstrijden organiseerde de club. Het was onder de huidige voorzitter, Karl Heinz Renner, dat na langdurig overleg met de Stadt Schöpfheim, Landsratamt Lörrach en grondaankopen het circuit weer verlengd kon worden. Na een pauze van 20 jaar keerden het WK zijspannen in 2015 terug om de 50e editie van de Motocross Schöpfheim in te kleuren. Dit jaar lukte het de MSC Schöpfheim de initieel in Oekraïne geplande WK wedstrijd over te nemen en daarmee opnieuw een hooggekwalificeerd startveld aan het publiek aan te bieden met deze 4e Grand Prix 2016.
Zaterdag
Bij de teams aan de start in Schöpfheim nog wat tijdelijke wisselingen. Brett Wilkinson reed opnieuw met Dan Chamberlain. Steve Kirwin had het na Brou weer geprobeerd maar moest al snel toegeven te vroeg begonnen te zijn. Bij Stan Goeyvaerts stond Jan Bielen in het bakje terwijl de ervaren Zwitserse passagier Meinrad Schelbert naast Mike Keuben stond.
Van vrijdag op zaterdag had het weer veel geregend wat het ergste deed vermoeden voor de GP in Schöpfheim. Gelukkig startte de dag met droog weer al kwam er gedurende de tweede vrije training een stevig onweer over. Reden voor de wedstrijdleiding om de vrije training in groep B vroegtijdig te beeindigen. De baan lag er spiegelglad bij. Daarom werd besloten om de organisatie wat tijd te gunnen voor baanwerkzaamheden. De pre-kwalificaties werden een half uur verschoven.
Pre-kwalificaties
Droog en onder een voorzichtig zonnetje gingen de rijders van groep A de natte en glibberige baan op. Het kwam nu duidelijk niet aan op pk’s uit het blok maar op stuurmanskunst en het goed gebruiken van het gas. Dat konden Valentin Giraud/Nicolas Musset het best. De Fransen wisten op plaatsen te rijden waar anderen niet konden komen en gaven gas op stukken waar anderen grote moeite hadden om de zaak in de juiste richting te houden. Giraud was met 2:02:326 dan ook verreweg het snelst voor Ben Adriaenssen/Lauris Daiders die 2:05:902 nodig had over een rondje. De broers Cermak, die wel een keer rondgetold waren op het keerpunt achter op het circuit, noteerden toch een scherpe tijd als 3e.
De B groep kreeg een veel betere baan onder de wielen. Het was inmiddel zomers warm en het ideale spoor op de baan droogde dan ook goed op. Dat de condities in groep B beter waren dan in groep A bleek niet uit de tijden. Stuart Brown/Josh Chamberlain noteerden de snelste tijd met 2:04:191. Dat gaf aan hoe snel Giraud/Musset in de vorige groep gereden hadden op een veel slechtere en nattere baan. Jan Hendrickx/Ben v.d. Bogaart moesten genoegen nemen met de 2e tijd na lang bovenaan de lijst gestaan te hebben. De jonge Marvin Vanluchene met de Let Haralds Kurpnieks aan zijn zijde werd 3e gevolgd door de broers Bax/Bax die konden beschikken over een veel sneller blok. Naar verluid voorlopig een in Yamaha blauw vermomde Husqvarna. De bouw van de dikke Yamaha zou meer tijd vergen. Santermans/Mucenieks noteerden de 5e tijd gevolgd door Weiss en Visscher.
Kwalificatie groep A
Het waren Valentin Giraud/Nicolas Musset en Tomas en Ondrej Cermak die als eersten de heuvel opstoven kort gevolgd door Daniël Willemsen/Peter Beunk. Wilkinson/Chambelain en Adriaenssen/Daiders volgden. Cermak probeerde het wel maar moest al snel toezien hoe de Fransen souverein rondgingen. De Tsjechen konden het niet bijhouden en lieten de Franse TGV lopen. Cermak reed sterk op plaats twee. Willemsen had een foutje gemaakt en daarvan profiteerden Brett Wilkinson en Ben Adriaenssen. De leider in het WK 2016 kwam als 5e door na twee ronden. In de 4e ronde was Willemsen plots weg. Er bleek e.e.a. aan de hand te zijn elders op de baan. Het duo Goeyvaerts/Bielen waren onderuit gegaan en ook Daniël Willemsen/Peter Beunk waren betrokken bij een valpartij. Daniël Willemsen/Peter Beunk wilden de aanval inzetten op Brett Wilkinson/Dan Chamberlain waarbij beide zijspannen met elkaar in aanraking kwamen in het wasbord. Willemsen klapte daarbij met de helm op het stuur en liep een gebroken kaak op. De wedstrijd werd met een rode vlag voortijdig gestopt om de veiligheid van de rijders te waarborgen en om de medische dienst gelegenheid te bieden de gevallen rijders te verzorgen. Na beraad telde deze kwalificatie race. Winnaar Giraud voor Cermak, Adriaenssen, Bürgler, Wilkinson en Clohse. Ook Koen Hermans/Kenny van Gaalen kwalificeerden als 8e, Gert van Werven/Siebe v.d. Putten als 9e. Alle ontwikkelingen waren in het voordeel van Kunnas en Interbitzin die op de plaatsen 11 en 12 beland waren. Willemsen/Beunk werden als 15e genoteerd.
Kwalificatie groep B
Met veel vertraging, als gevolg van het feit dat de medicopter ter plekke moest landen om de gewonden uit de eerste kwalificatie race op te halen, kon ook de 2e race gestart worden. De baan was nog maar weer eens gesproeid. Absoluut geen stof zo, integendeel het was een modderige boel. Het was de no 7 van Marvin Vanluchene/Haralds Kuprnieks die echt als eerste de linkerbocht indook met daarachter Stuart Brown/Josh Chamberlain. Ronde later was de volgorde al omgedraaid en hadden de Engelsen de leiding. Die waren deze modderige omstandigheden kennelijk wel gewend want Brown/Chamberlain reden iedereen zoek. Het duo reed tot aan plaats 9 iedereen op een rondje. Ook een goede start van Nick Jarvis/Christian Nilsson. Ook het Engels/Zweedse duo met hun linkerbak reden sterk. Linkerbakken leken wel een voordeel te hebben want ook Keuben/Schelbert reden sterk en wisten zich met plaats 8 uitstekend de kwalificeren. Als de omstandigheden maar zwaar genoeg zijn dan past dat ook de broers Visscher. Jan en Jeroen Visscher waren goed uit het starthek weggekomen en wisten de 4e plaats veilig te stellen. Achter hun rug werd fel gevochten tussen Lukas Cerny, Benjamin Weiss, Kristof Santerman en Etiënne Bax. Jan Hendrickx/Ben v.d. Bogaart werden gemist. Het Belgische duo reed achterin en moet aan de bak om directe plaatsing nog af te dwingen. Dat leek te gaan lukken tot het duo uitviel rijdend op plaats 13. De strijd in de middengroep leek gewonnen te worden door Kristof Santermans/Elvijs Mucenieks. De Belg zag echter een goede klassering standen met een defecte motor in de slotronde. Nog een geluk want zo werd Santermans nog als 10e genoteerd. Als de motor het een ronde langer uitgehouden had dan was de Belg als 5e aan de finish kunnen komen. Nu ging de 5e plaats nog verrassend naar Etiënne en Robbie Bax. De Nederlanders sloegen in de slotronde toe en wisselden 7e plaats nog in voor de 5e. Lukas Cerny en Benjamin Weiss wisten hun goede uitgangspositie na de start te verdedigen. Al moest Weiss nog wel opletten voor Mike Keuben/Meinrad Schelbert die sterk reden en nog kort bij de Oostenrijkers kwamen. Mecene/Duprat, Santermans/Mucenieks, Faustmann/Haller en Rodionov/Linters wisten zich direct te plaatsen. De anderen moesten naar de herkansing waarvan de jury eerst besloten had deze niet meer op zaterdag maar op zondagochtend te verrijden.
Herkansing
De herkansing zou eerst uitgesteld worden tot zondag maar werd uiteindelijk toch nog op zaterdagavond doorgevoerd. Een goed besluit wat past in de juiste competitie. Achteraf gezien ook een goed besluit omdat het weer zondag veel slechter was dan zaterdag. Snelste tijd reden Marco Heinzer/Ruedi Betschart op hun KTM-VMC. Jan Hendrickx/Ben v.d. Bogaart kwalificeerden zich als nog voor de GP met een 2e tijd. Ook Blank, Battaglia, Reimann en Complati wisten door de last change te komen. Reserves werden Prokesch en Pozzi. Voor Tomas en Jakub Vejchoda was het over. Ook Christof van der Veken/Thomas Smeuninx konden inpakken.
Zondag
Het zag er niet goed uit. De regen kwam met bakken uit de hemel, een hemel die helemaal dichtgetrokken was. In tegenstelling tot de zaterdag zag het er niet uit dat het zonnetje nog eens zou schijnen. Dat deed het ook niet mee erg uitbundig al was het tijdens de wedstrijden telkens droog. Met vertraging konden de zijspannen de baan op voor de warm-up. Alleen Valentin Giraud/Nicolas Musset maakten van die gelegenheid gebruik. De Fransen lieten zien dat er goed te rijden viel, zeker als je alleen op de baan bent. Waarom ook weer de motor onder de prut rijden en daarna veel werk om het materiaal op tijd klaar te krijgen voor de 1e manche. Alle anderen hielden hun kruit, bijna letterlijk, droog.
1e Manche
Het was na de start al direct een chaos met een fikse valpartij in de modderige start. Ben Adriaenssen/Lauris Daiders waren ongeschonden als eerste boven voor Marvin Vanluchene/Haralds Kurpnieks en ook Valentin Giraud/Nicolas Musset waren erbij. Daarachter was het direct een flink modderballet. Andreas Clohse/Christian Verhagen vielen na de bocht boven op de heuvel stil en kregen de Zabel niet meer goed aan het lopen. Het blokken sputterde wat maar verder niets. Intussen druppelden de teams door de eerste bocht. Ook erbij Koen Hermans/Kenny van Gaalen die zo eigenlijk al direct kansloos waren en niets anders konden doen dan de race uitrijden. Na de openingsronde kon eens gekeken worden wie er nu eigenlijk allemaal bij zaten. Giraud zat voorop met Adriaenssen, Vanluchene, Cermak en Brown. Arne Dierckens/Kenny Boxtaele waren als 5e zeer goed weggekomen maar zagen in de openingsronde Brown voorbij komen. Als 6e gingen zij Kristof Santeremans/Elvijs Mucenieks voor. Giraud/Musset konden het kennelijk goed vinden met deze modderige baan. De Fransen trokken er tussenuit en reden strak door de bagger. De jonge Marvin Vanluchene met zijn ervaren co-piloot Haralds Kurpnieks reden sterk en gaven in een direct duel Ben Adriaenssen/Lauris Daiders en de Cermak broers partij. Dit trio zou de hele race dicht bij elkaar blijven. Hierbij sloten ook nog aan Santermans/Mucenieks. De Belgisch/Letse combinatie reed goed en wist de aansluiting met het trio te maken om vervolgens in de slotronde toe te slaan om Cermak positie 4 afhandig te maken. Een uitstekende en fel bevochten 2e plaats aan de finish voor Vanluchene/Kuprnieks. Ben Adriaenssen reed op zijn bekende en bekeken stijl. Strak, goed kijken en geen fouten maken. Dat leverde Adriaenssen de 3e plaats op. Santermans/Mucenieks als 4e en Tomas en Ondrej Cermak eindigden als 5e. Intussen waren de Engelsen Brown/Chamberlain in de problemen gekomen. Brown verloor vroeg in de race zijn 4e plaats en kwam met een ronde achterstand ver in de 20-regionen door. De broers Bax waren minder goed weg en kwamen als 10e uit de openingsronde. Ook Jan Hendrickx/Ben v.d. Bogaart kenden een lastige manche. De Belgen waren pas als 15e uit de eerste ronde gekomen en hadden dus ook het één en ander goed te maken. Wel vooraan erbij waren Nick Jarvis/Christian Nilsson en Gert van Werven/Siebe v.d. Putten. Als 7e en 8e weg bij de start bleven beide mooi rijden. Van Werven wist de Engels/Zweedse combinatie snel te passeren en trok met Jarvis en wat verder weg Wilkinson goed door. Uiteindelijke een loon naar werken voor Gert van Werven/Siebe v.d. Putten die zo 15 punten voor de 6e plaats konden bijschrijven. Jan Hendrickx/Ben v.d. Bogaart wisten te verbeteren tot plaats 7. Die 7e plaats zou naar Bax/Bax gegaan zijn als de broers niet 3 bochten voor de finish tot stilstand kwamen. Weg fel bevochten 7e plaats. Etiënne en Robbie Bax werden nog als 13e in de uitslag opgenomen omdat ze in de slotronde uitvielen. Nick Jarvis/Christian Nilsson werden 8e gevolgd door hun landgenoten Brett Wilkinson/Dan Chamberlain. En dan Mike Keuben met Meinrad Schelbert. De jonge Nederlander reed heel sterk en in een goed ritme. Al vanaf de start pikte Keuben aan als 11e en reed vervolgens goed mee in deze wedstrijd met een mooie 10e plaats als beloning. Bürgler/Betschart moesten ook vanuit het middelveld komen en werden 11e. Arne Dierckens/Kenny Boxtaele konden hun goede uitgangspositie niet vasthouden en met een rokende motor verloren de Belgen wat plaatsen. Toch een goed resultaat met een 12e plaats . Bax dan 13e in de lijst als eerst gedubbelde rijder na zijn uitvallen. De laatste punten werden gesprokkeld door Rodionov als 14e gevolgd door Faustmann, Weiss en Cerny. De Oostenrijker en de Tsjech hadden de hele race met elkaar in de clinch gelegen en wisselden zo af en toe van positie. De Zwitsers pakten de laatste punten. Marco Heinzer werd 18e, Interbitzin 19e en Battaglia 20e. Van Nederlandse zijde waren Jan en Jeroen Visscher, die een dag eerder tijdens de kwalificatie zo goed gereden hadden, nu al vroeg uit de wedstrijd. Ook Visscher had te kampen met een uitgevallen motor als gevolg van het vele water.
2e Manche
De 2e manche begon met een valse start als het linkergedeelte wel viel maar zeker 2/3-deel van het hek overeind bleef staan. Cermak vertrok voor niets op kop. Het hek bleek defect en de wedstrijdleider instruceerde de rijders voor een start met vlag. Dat ging wonderwel goed. Het was een overduidelijke “holeshot” voor Marvin Vanluchene/Haralds Kuprnieks met Cermak en Brown er direct achter. De Cermaks lieten nu echter de motor in een bocht afslaan en zagen vrijwel het hele veld aan zich voorbij gaan. Vanluchene mocht even genieten van zijn leidende positie voordat Valentin Giraud er een einde aan maken. Vanaf dan gingen de Fransen fier aan de leiding en reden het hele veld op een hoopje. Brown/Chamberlain pakten de 2e plaats maar zagen Giraud/Musset alleen maar verder weg lopen. Zelf hadden de Engelsen geen last van Ben Adriaenssen/Lauris Daiders. Adriaenssen had zijn landgenoot Vanluchene gepaseerd en reed daarna de wedstrijd gecontroleerd uit. Vanluchene/Kurpnieks hadden soms veel moeite de motor onder controle te houden maar wisten de 4e plaats binnen te slepen. Jarvis/Nilsson waren als 5e gestart met in hun rug Brett Wilkinson/Dan Chamberlain. De Engelsen werden opgerold door Kristof Santermans/Elvijs Mucenieks die gewoon sterk rijden de laatste tijd en ook nu weer met de besten meereden. Achter Santermans sloten Hendrickx/V.d. Bogaart aan die weer niet zo vlot weg waren. Kon ook niet anders als je op de 2e rij moet beginnen na kwalificatie via het herkansing. De Engelsen werden nog een plaatsje naar achteren gezet door Gert van Werven/Siebe v.d. Putten die ook in deze 2e manche zeer geconcentreerd en de goede lijnen reden. Een uitstekende 7e plaats voor Van Werven. Jarvis dan 8e en Wilkinson 9e. De 10e plaats ging naar de broers Cermak die hun fout zo nog redelijk herstelden en op zich een goede race afleverden. Arne Dierckens/Kenny van Boxtaele waren weer goed vertrokken, moesten wel iets toegeven maar kwamen op een keurige 11e plek binnen. De Belgen moesten zich wel naar de finish reppen om uit de grip van Mike Keuben/Meinrad Schelbert te blijven. De Nederlands/Zwitserse combinatie reed opnieuw heel sterk, konden ook doorrijden tot het eind en veroverden zo plaats 12. Cerny en Faustmann hadden vrijwel de hele race achter elkaar gereden en liepen zo als 13 en 14e binnen. Ook punten in deze manche voor de Nederlanders Koen Hermans/Kenny van Gaalen en de broers Visscher. Hermans/Van Gaalen, die vanuit de onmogelijke buitenste positie telkens dwars door alle prut moesten starten, wisten nu met stug volhouden plaats 15 te scoren. De Visscher broers waren met de valse start vlot weg maar bleven nu staan terwijl er helemaal geen poortje voor hun neus stond. Betekende dat de Visscher als laatste de berg op gingen en een moeilijke opgave hadden. De broers reden voor wat ze waard waren en dat werd, onder deze omstandigheden, een nog een goede 16e plaats. Clohse/Verhagen werden 17e gevolgd door de Finse broers Kunnas. De laatste punten gingen naar Rusland, Rodionov, en Tsjechië, naar Vratny.
Dagklassement
De beste moddermannen in Schöpfheim waren duidelijk Valentin Giraud/Nicolas Musset die fier op het hoogste podium stonden na twee puike mancheoverwinningen. De Fransen gaven maar weer eens hun visitekaartje af. Interessant om te zien wat de Fransen volgende week kunnen op de zware zandbaan in Valkenswaard. Ben Adriaenssen/Lauris Daiders werden 2e in het dagklassement. Marvin Vanluchene/Haralds Kuprnieks behaalden hun eerste podiumplaats in de dagrankschikking, 3e. De jonge Vanluchene had een foto van zijn vader bij zich en droeg deze podiumplaats op aan zijn overleden vader. Hij deed daar ook de belofte bij om nog eens op het hoogte schavotje te staan en gezien de groei en ontwikkeling die deze 20-jarige zijspancrosser meemaakt gaat dat zeker gebeuren. Misschien ook nog wel eens in dit seizoen.
Tussenstand WK
In het WK verhuisde de rode leidersplaats van de motor no. 111 van Daniël Willemsen/Peter Beunk nu naar de no. 2 van Valentin Giraud/Nicolas Musset. De Fransen leiden de dans met 150 punten en hebben hun fout in Oss, twee keer uitvallen, volledig weggepoetst. Tweede in de tussenstand staan Ben Adriaenssen/Lauris Daiders met 147 punten. Marvin Vanluchene/Haralds Kurpnieks staan 3e met 143 punten.
Volgend weekend de 5e GP en de 2e GP van Nederland, op het Eurocircuit in Valkenswaard. Een thuiswestrijd voor Etiënne en Robbie Bax. Het Eurocircuit ligt zo’n beetje in hun Bergeijkse achtertuin. Bax zal daar steun krijgen van veel familie, vrienden en supporters.
©SBRMX | www.sbrmx.nl | Tekst: Leen van der Sluis | Foto’s: Bert van der Sluis | Video: Luc VanderAa
11-06-2016 | GP Schöpfheim | Trainingen
11-06-2016 | GP Schöpfheim | Pre-kwalificatie
11-06–2016 | GP Schöpfheim | Kwalificatie groep A
11-06–2016 | GP Schöpfheim | Kwalificatie groep B
12-06-2016 | GP Schöpfheim | Warm-Up
12-06-2016 | GP Schöpfheim | 1e Manche
12-06-2016 | GP Schöpfheim | 2e Manche
Uitslagen GP Zijspannen: 20160612GPSchopfheim
Tussenstand GP Zijspannen: 20160612GPSchopfheimStand