03&04-09-2022 | Tsjechië | GP | Zijspancross | Kaplice
Varik/Kunnas behouden rode plaat met kleine voorsprong op Bax/Cermak
Na een lange zomerstop van twee maanden waren rijders en supporters weer toe aan het vervolg van het FIM Wereldkampioenschap Zijspancross 2022. De locatie was een nieuwe baan voor het WK-zijspancross in het Tsjechische Kaplice. Een mooie baan kort bij de Tsjechische grens met Oostenrijk en ook kort bij Duitsland. Een perfecte locatie voor de fans die vanuit de Duitstalige landen, Tsjechië maar ook vanuit de Benelux allemaal best goed konden bereiken. Het WK in Kaplice was een primeur voor de Kaplice-organisatoren, die nog nooit een zijspan GP op hun circuit hadden. Een heuvelachtige baan met een vrij korte start en een strakke linkhandige bocht. Dit circuit was een ware test voor de ervaren teams, laat staan voor die jongere bemanningen die misschien voor het eerst een circuit van deze complexiteit zien.
Zaterdag
De traditionele loting voor groepen plaatste Bax en Varik in aparte groepen, zodat we in de vroege kwalificatiefasen een directe confrontatie tussen de leider en de uitdager in het WK bespaard bleven. De vrije training gaf de teams hun eerste blik en ervaring op de baan. Na de eerste oefeningen kwamen de rijders met gemengde reacties terug in het rennerskwartier. Over het algemeen waren ze het er allemaal over eens dat het circuit spannend en technisch was, terwijl een of twee van de meer senior teams van de startlijst het allemaal een beetje krap vonden. Hoe dan ook, deze baan zou voor de kijkers een spektakel bieden met een goed overzicht vanaf de hellingen.
Pre-kwalificaties
De tijdstraining sorteerden de volgorde nauwkeuriger, met een of twee verrassingen zoals de Lielbardis broers uit Letland die eerder ook in de Duitse Kampioenschappen al wat hadden laten zien. Maar het waren Koen Hermans en Nicolas Musset die groep “A” leidden, van de vroegrijpe Lielbardis-tweeling die sneller waren dan de leiders in het WK Varik/Kunnas. Groep “B” zag Etienne Bax met een beste tijd fractioneel sneller dan de eerdere poging van Hermans. Marvin Vanluchene was ook snel en je voelde gewoon dat dit dit de toonaangevende teams zouden worden in de wedstrijden.
Kwalificaties
De afzink linksaf na de start was krap en terwijl de zijspannen eropaf stormden moest er ingeschikt worden om door die bocht te komen. Justin Keuben/Dion Rietman leken er bijna als eerste door te komen maar werden binnendoor voorbijgestoken door een scherp startende Lukas Cerny/Bastien Chopin. Dit tot groot plezier van de Tsjechische toeschouwers. Cerny/Chopin behielden de leiding twee ronden voordag de trein Keuben, Hermans, Varik en Gert Van Werven voorbij denderden. Ook de Zwitsers Marco Heinzer probeerden bij deze kopgroep bij de sluiten. In het gedrang van de start werden de Lielbardis-tweeling samen met Stuart Brown/Josh Chamberlain achteraan gezet zodat die de mouwen op moesten stropen om directe plaatsing af te dwingen. De jonge Letten vochten zich door het veld tot de zesde plaats aan het begin van de laatste ronde. Ze crashten vervolgens, waardoor Cerny terugviel naar de zesde plaats. In de leidende trein hadden de wagonnetjes nogal eens van plek gewisseld maar als Koen Hermans/Nicolas Musset eenmaal voorop zaten wisten ze zich los te rijden en was voor hun alle gevaar verder geweken. Varik/Kunnas werden tweede. Van Werven/V.d. Bogaart eindigden als derde voor Heinzer/Betschart. De ontvangst voor Cerny was kolossaal en hij geniet grote lokale steun. Stuart Brown dacht eerst dat zijn passagier gewond was maar Chamberlain stapte weer in en het duo knokten zich terug naar de negende plaats achter opgetogen Dan Foden/Nathan Cooper die een geweldige kwalificatierace reden. Dit jonge Britse team is dit seizoen met sprongen vooruit gegaan.
De kopstart ging naar Bax/Cermak met Vanluchene/Bax op sleeptouw. Verbazingwekkend genoeg hielden Jason Van Daele/Steve De Schacht een zeer sterke derde plaats voor de eerste ronden, maar het veld kort bij elkaar en sterk, met Stephan Wijers/Eduard Soenens die het geweldig deden achter hen. Geleidelijk aan werden beide teams teruggehaald door Gert Gordeev en Brett Wilkinson. Gordejev was reed een zeer sterke race. In de derde ronde maakte Bax een fout waardoor Marvin Vanluchene aan de leiding kwam. Bax zette de achtervolging in, waarbij Bax een stormachtige ronde inzette om bijna achterop het zijspan van Vanluchene te klimmen. Cermak had grote moeite om in de bak te blijven waarna het duo zich herstelde om een afgemeten passeerbeweging te maken. Bax weer aan de leiding op weg naar winst met een marge van vijf seconden voorsprong op Vanluchene. Gordejev/Stupelis beloonden zichzelf met een puike derde plaats. Brett Wilkinson schoof op en werd vierde, maar kreeg bij de geluidstest een straf van vijf plaatsen. De vierde plaats ging zo weer terug naar Wijers/Soenens die konden terugkijken op een uitstekende race. Davy Sanders werd vijfde en Jake Brown zesde.

Winst voor Bax/Cermak in hun kwalificatierace (Foto: WSC)
Last chance
Laat op de dag aan het einde van de wedstrijd was er nog werk aan de winkel voor de pechvogels die de automatische kwalificatie bij de twaalf in hun groep gemist hadden. Daarbij verbazend genoeg waren de nieuw gekroonde Franse kampioenen, Killian en Evan Prunier. Daarnaast stond de Lielbardis-tweeling ook op de lijst, maar blessureleed verhinderden hun om verder in het strijdperk te treden. Negen teams dus in de herkansing voor de laatste zes startbewijzen en twee reserveplaatsen. Voor één team gin ghet doek vallen om op de zaterdag, zonder startgeld, afscheid te nemen. Dat lot was voor de Oostenrijkers Ewald Schönhofer/Ralf Schimpel.
Zondag
Wederom was het mooi weer en was er een grote menigte naar de mooie baan in Kaplice gekomen om getuige ze zijn van de actie op zondag. De spanning was hoog, met als gespreksonderwerp de eerste bocht na de start. Een volledige startveld zou ongetwijfeld een combinatie bieden van briljant racen en een behoorlijk deel van het drama opleveren. Het publiek keek reikhalzend uit naar het verwachte spektakel.
1e Manche
Een vastberaden Etienne Bax met lokale held Ondrej Cermak pakten vanaf de start de kop en keken absoluut nooit meer achterom. De regerende wereldkampioen werd in de beginfase uitgedaagd door het duo Marvin Vanluchene/Robbie Bax, maar hield hen op afstand om acht seconden voor de voormalige kampioenen en huidige vice-wereldkampionenen te eindigen. De strijd erachter was boeiend en ook mystificerend. Kert Varik/Lari Kunnas reden goed en kwamen als vierde uit de openingsronde, maar het werd al snel duidelijk dat er een probleem was. Varik bleef naar zijn rechterkant kijken en redde het de hele race met een beschadigd achterrempedaal. Dit was een echte test voor de Est/Finse combinatie op een baan met steile afdalingen waar de meeste rijders onderaan de bochten ingingen met de rem erop en een geblokkeerd achterwiel. Varik werd voorbijgestoken door door Justin Keuben en Koen Hermans, waarna Gert van Werven het op het team met de rode leidersplaat gemunt had. Voorin was Bax oppermachtig met Vanluchene die probeerde het contact te behouden. Koen Hermans moest zich vanuit zijn tragere start naar voren werken, maar knokte zich naar de derde plaats voorbij Keuben en reed daarna zijn eigen race. Hij toonde niet de snelheid die we in de training zagen en kon de derde plaats niet verder verbeteren. Daarachter behield Varik de schade beperkt, raakte nooit in paniek en hield zijn tragere tempo gaande, waardoor hij de vijfde plaats tot het einde wist vast te houden. Marco Heinzer/Reudi Betschart schoven langzaam op en raakten in gevescht verwikkeld met Keuben die op mysterieuze wijze terugzakten om daarna toch weer tempo op te pakken. Keuben/Rietman reden een goed weekend en mochten tevreden zijn met hun snelheid.

Start van de 1e manche op het prachtige geaccidenteerde circuit in Kaplice. (Foto: WSC)
2e Manche
In de krappe rechterbocht na de start van de 2e manche schoven wat teams tegen elkaar maar de belangrijkste spelers kwamen uiteindelijk door als was het voor sommige niet in de positie vooraf gehoopt. Dat gold niet voor Vanluchene/Bax of Hermans/Musset. Ze gingen aan de leiding. Etienne Bax belandde na de start op de vijfde plaats. Varik zat vier plaatsen verder naar achteren, dus hij had een groter probleem. Vanluchene hield lang stand tot Hermans acht minuten voor tijd in de afzink heuvel af de aanval succesvol uitvoerde om de leiding over te nemen. Vanluchene gaf niet op, bleef kort achter het Nederlands/Franse duo en sloeg genadeloos toe als die wat te wijd door de bocht gingen. Met een voorsprong van vier seconden wonnen Marvin Vanluchene/Robbie Bax. die daarmee ook de GP op hun naam schreven. Het WK draaide natuurlijk om het duel Varik en Bax. Gert Van Werven bleek een harde noot om te kraken, maar eenmaal voorbij hem ging Bax achter de leiders aan. Ook Varik moest Gert Van Werven onder de knie krijgen en dat viel niet mee. Gert Gordejev/Kaspars Stupelis stonden ook op de hitlijst van Varik, moesten de leiders voorbij laten om een keurige zeste plaats binnen te brengen. Varik moest zo dicht mogelijk bij Bax blijven. Bax probeerde het leidende duo terug te halen maar die waren te ver weg. Varik wist Gordejev en Van Werven te passeren en gaf zo met een vierde plaats aan de finish weinig toe aan Bax/Cermak.

Na een felle strijd wonnen Marvin Vanluchene/Robbie Bax die zo ook de GP op hun naam schreven. (Foto: WSC)
Kert Varik/Lari Kunnas moesten in Kaplice diep gaan maar wisten de rode leidersplaat vast te houden en gaan met een toch minime voorsprong van vijf punten naar de finale wedstrijd in het Zuid-Duitse Rudersberg.

Varik/Kunnas gaan met de rode plaat nog op de motor naar de laatste GP in Rudersberg. (Foto: WSC)
©SBRMX | www.sbrmx.nl | Tekst & Foto’s: WSC
Uitslagen GP Zijspannen : 20220904 GP Kaplice Sidecars
Uitslagen EC Quads : 20220904 GP Kaplice Quads
Tussenstand GP Zijspannen : 20220904 GP Kaplice Sidecars Stand
Tussenstand EC Quads : 20220904 GP Kaplice Quads Stand