09&10/11/2012 – SX Stuttgart
Spetterende finales met onverwachte wendingen
De Internationale Supercross in de Hans-Martin Schleyerhalle in Stuttgart is een klassieker. Wat in 1983 begon als een indoorcross op een betonvloer met houten schansen is uitgegroeit tot één van de grootste en belangrijkste SX-evenementen in Europa. Dit jaar dus de 30e uitvoering. Even oud als de SX-race in Bercy Parijs. Een bijzonder evenement met alleen daarom al extra aandacht voor show en entertainment. Maar ook op het technische vlak werden veranderingen doorgevoerd. Ter gelegenheid van de 30e verjaardag trakteerde de organistie zichzelf op een compleet nieuwe vloer. Voor supercross betekent dat nieuwe aarde. De oude bodem was 19 jaar gebruikt en heeft steeds voor een perfect circuit gezorgd. Toch was een complete uitwisseling nu noodzakelijk. Zoals de organisatie aangaf: “De opbouw van het parcour met compleet nieuwe aarde is een belangrijke bouwsteen voor de toekomst van dit evenement”. Meer dan 200 volle kiepwagens met aarde uit een groeve in Fildern waren nodig om de supercross-baan in de hal aan te leggen. Verantwoordelijk voor spectaculaire omloop was parcourbouwer Freddy Verherstraeten.
Dertig jaar Supercross Stuttgart betekent ook dat er achter de schermen mensen zijn die dertig jaar bij dit evenement betrokken zijn. Vrijwilligers die helpen bij de baan op- en afbouw, die taken hebben in de catacomben van het stadion. Mensen die belangrijk zijn dat dit evenement al 30 jaar bestaat. Maar ook bijvoorbeeld de Stuttgartse sportfotograaf Herbert Rudel die er vanaf de 1e keer bij was. Of mischien wel de trouwste bezoeker Alois Stolpa die al 30 jaar op dezelfde stoel – blok 19, rij 16, stoel 22 – zit. Zodra de voorverkoop start koopt Alois zijn kaartje om maar te zorgen niet niemand zijn favoriete plek wegkaapt. “Een perfecte plaats met grandioos uitzicht en direct achter mij kan ik ideaal mijn bier neerzetten”, lacht de Stuttgarter.
Vrijdag
SX1
Serie A
Filip Neugebauer won de eerste start en mocht even aan de leiding rijden voordat Robert Kiniry, hinkend weer van de partij na zijn blessure opgelopen in Zuidbroek, met twee grote sprongen over de Tsjech ging en de winst pakte. Neugebauer bleef daarna wel plakken maar kreeg geen kans meer. 3e plaats ging naar Daniel Blair en Ben Lamay werd 4e.
Serie B
Dennis Ullrich was met een goed gevoel naar Stuttgart gekomen en probeerde direct zijn goede resultaten uit Zuidbroek door te trekken in het Zuid-Duitse. Ullrich pakte de kop van de Serie B. Niet voor lang want als snel was het de Portugees Joaquim Rodriques terwijl ook Teddy Maier snel voorbij de Duitser kwam. Maier pakte daarna ook Rodriques en won de serie. Florent Richier kwam als 3e over de finish en daarna Dennis Ullrich die Vincent Friese nog net voor kon blijven. De Nederlanders Rinnie v.d. Linden en Mike Kras waren helemaal achterop geraak en eindigde als 11e en 12e als laatsten.
Serie C
Michael Leib pakte weer de koppositie. Dat zagen we een week eerder ook vaak maar toen sneuvelde de Amerikaan telkens onderweg. Nu niet al kreeg hij het hard te voorduren met de Jason Thomas in zijn nek. Beide Amerikanen maakte er een mooie race van. Het kon alle kanten op maar Leib wist de leiding te behouden en won voor Thomas. P.J. Larssen zat confortabel op de 3e plaats. Swanepoel en Siebler lagen lager weg. Siebler probeerde uit alle macht de Zuid-Afrikaan van de 4e plaats te verdringen maar die hield goed stand. Daarachter Thuresson die zich not net klasseerde. Austin Howell moest naar de herkansing. Jeff Alessi maakte geen sterke indruk en werd 8e. Het heroptreden van Collin Dugmore werd eigenlijk niet opgemerkt. De Zuid-Afrikaanse Duitser op de KTM Sarholz kon geen potten breken en eindigde voorlaatste.
Herkansing D1
De eerste herkansing werd een eenvoudige prooi voor de Deen Lynggaard. Austin Howell werd 2e. De volgorde was al snel bepaald en er gebeurde verder weinig. Karim Fitz-Gerald (RSA) eindigde 3e. Ook Mike Kras kon zich gaan douchen na zijn 4e plaats. Dat gold ook voor V.d. Linden met een 7e plaats.
Herkansing D2
Tyler Bowers was zeer resoluut bij de start en ging ervan tussen. Manuel Chittaro was even 2e maar ging onderuit. Een hele serie artisten maakten daarna aanspraak op die 2e plaats. Robert Sturm had die belangrijke plaats in handen maar achter zijn rug stormde het windkracht 10 met Yentel Martens, Mike Kras, Kyle Engle en Tyler Medaglia. Sturm trotseerde de storm lang werd uiteindelijk omvergeblazen. Als deed hij dat voornamelijk zelf door in een bocht onderuit te schuiven. Dat bracht Martens de 2e plaats nog steeds kort gevolgd door Medaglia en Kras. Leopold was, wat ongemerkt door de schermutselingen voor hem, mooi opgeschoven en eindigde 5e
Halve Finale 1
Bij de eerste halve finale ging het publiek gelijk op de banken als Dennis Ullrich de leiding nam voor Schiffer en Maier. In de 2e ronde was dat feest dan iets minder als Teddy Maier de leiding overnam. Markus Schiffer zat dan op plaats 3 gevolgd door Joaquim Rodriques en Filip Neugebauer. Rodriques en Neugebauer passeerden Schiffer en behielden zo de aansluiting met het leidende duo. Vooraan was Maier los en ging voor de winst. Maar Ullrich had het moeilijk tegen Rodriques en Neugebauer. Een prachtige strijd waarin uiteindelijk Rodriques het gaatje wist te vinden en de 2e plaats pakte. Ullrich behield de 3e plaats voor Neugebauer. De Amerikaan Ben Lamay verzekerde zich nog net voor zijn landgenoot Daniel Blair van directe plaatsing voor de finale. Schiffer was intussen ver teruggezakt en eindigde pas 9e.
Halve Finale 2
In de tweede halve finale was het Florent Richier op de KTM Sarholz die de leiding nam voor Musquin, Thomas, Leib, Swanepoel en Larssen. Vicent Friese ging onderuit in de openingsronde en mocht achteraan weer aansluiten. Vooraan had Richier eerst de handen vol aan Musquin die duidelijk meer wilde. Maar ook de ervaren Jason Thomas was niet gekomen om gewoon maar mee te rijden. Thomas pakte Musquin en zette daarna vol druk op Richier. Die strijd bleef tot het einde spannend. Richier behielt de leiding en won voor Jason Thomas. De strijd voor plaats 3 was bijzonder spectaculair. Musquin delfde het onderspit. Eerst leek Michael Leib diegene te zijn die de Fransman van de 3e plaats zou rijden. Maar helaas voor de Amerikaan moest hij opnieuw met panne afgeven. Inmiddels was P.J. Larssen al opgeschoven naar plaats 5 zodat die dankbaar doorschoof naar plaats 4. Swanepoel dan 5e. Als Musquin dan in de fout ging schoven Larssen en Swanepoel door naar de plaatsen 3 en 4. Vanuit het achterveld kwam ook de Amerikaan Tyler Bowers opzetten die uiteindelijk nog kort achter Swanepoel als 5e eindigde. Siebler werd 6e en Musquin moest genoegen nemen met de 7e plaats. Beiden misten dus hun kwalificatie naar de finale.
Last Change
Een dikke valpartij over de triple in de openingsronde van Michael Leib en Cole Siebler. Leib was daarmee gelijk uit. Siebler kon nog door voor een mission impossible. De leiding was in handen van Mickael Musquin die eerst last had van Kiniry maar uiteindelijk zijn kwalificatie naar de finale op een eenvoudige manier zekerstelde. De 2e plaats was in handen van de hinkende Robert Kiniry. Die kan prima rijden alleen niet op zijn been staan. Kiniri leek zich te gaan plaatsen tot hij zichzelf in de problemen bracht door in de kombocht te kort te steken waarbij zijn voorwiel bleef haken aan het achterwiel van Musquin. Opnieuw moest hij ondersteund door een baancommissaris van de baan gebracht worden. De EHBO stond al klaar maar Kiniry wilde van niets weten en pakte opnieuw de motor op en reed zelf van de baan. De belangrijke 2e plaats ging zo naar Vincent Friese. Blair, Lesage en Schiffer hadden het nakijken.
Finale
Het was de Koning van Zuidbroek, Dennis Ullrich, die de leiding nam in de grote finale. Joaquim Rodriques zat op de 2e plaats voor Florent Richier, Filip Neugebauer, Teddy Maier, Jason Thomas en Mickael Musquin. Rodriques liet er geen gras over groeien en stootte direct door naar de leiding. Maar dat was volledig tegen de zin van Ullrich. Het werd een geweldige strijd waarbij de rijders meermaals van plaats wisselden. Daarachter gebeurde er ook vanalles. Richier en Maier wisten Neugebauer, de Tsjech ging vervolgens nog een keer in de fout en speelde verder geen rol meer, voorbij te komen. Dat leverde een trio op wat ook stevig met elkaar in strijd was. Daarachter nog steeds Thomas, Musquin, Friese, Larssen en Bowers. Geen misselijke namen. Het publiek ging weer helemaal uit hun dak als Dennis Ullrich de leiding binnendoor in de kombocht terugpakte. Daarbij raakten de rijders elkaar en moest Rodriques buitenom de strobalen heen. Dat gaf Maier direct de kans om op de schuiven naar plaats 2. Even later ging de Portugees finaal rechtdoor in de bocht en eindigde in de couliezen. Maier intussen rook zijn kans en pakte de kop over van Ullrich. Door al het gedoe vooraan waren Musquin, Richier en Thomas naderbij geslopen. Als Ullrich dan te hard op een bocht aanreed en onmogelijk nog kon insturen, schoof dit trio weer verderop naar voren. Ullrich kon met hard remmen nog net voorkomen om over het hek te kukkelen. Met nog 5 ronden te rijden leek Teddy Maier de zegge te pakken. De Amerikaan had een mooie voorsprong op Musquin die de handen vol had aan Richier, Thomas en Ullrich. Maar tot ieders verrassing ging Teddy Maier kort voor de finish vreselijk in de fout en viel. Mickael Musquin liet die kans niet lopen en pakte de overwinning. Florent Richier kwam zo op plaats 2 en Jason Thomas werd 3e. Dennis Ullrich werd nog 4e. Verderop dan Bowers, Larssen en Swanepoel.
SX2
De Lites zijn rijders van 16 tot 21 jaar jong en reden telkens twee manches per avond. Al moest daarvoor wel eerst de kwalificaties overleefd worden.
1e Manche
De Fransman Boris Maillard trok de bende aan en kreeg direct te maken met de Amerikaan Jake Canada. Dat werd een mooie strijd waarbij nogal eens van plaats gewisseld werd tot het Canada lukte afstand te nemen. Voor Maillard betekende dat geen rust omdat het trio Thury, Jaulin en Weeck aansloten. Guillaume Fegli hing daar aan het het elastiek dat even later knapte. Thury wist het achterwiel van Maillard te bereiken en probeerde in de finale van de strijd de Fransman nog te verschalken. Dat lukte net niet. Het lukte Weeck wel om Jaulin te passeren. Uiteindelijk een sterke overwinning door Jake Canada voor Maillard, Thury, Weeck en Jaulin. Nick Kouwenberg had het moeilijk en kwam niet verder dan plaats 8.
2e Manche
Weer was het Boris Maillard die de leiding nam na de start van de 2e manche. En weer kreeg hij de Amerikaan Jake Canada achter zich aan. En weer was die Amerikaan beter dan de Fransman. Achter dit duo was het voldoende strijd. Tommy Weeck leidde de dans om de 3e plaats samen met Sullivan Jaulin en Dominique Thury. Weeck leek zich op te gaan maken voor een aanval op Maillard maar dat lukte niet. Naar de finish toe moest Weeck nog opletten voor Jaulin en Thury die in de laatste ronde ineens achter de rug van de Amerikaan opdoken met snode plannen. Maar er veranderde niets. Canada won voor Maillard en Weeck. Nick Kouwenberg zal zich de eerste avond in Stuttgart anders voorgesteld hebben. De Nederland was er nu rap uit. Nadat hij de motor had laten afslaan wilde de Castrol Power 1 moto-web Kawasaki niet meer starten.
Freestyle
Jimmy Verburgh verzorgde met zijn FMX4ever team de freestyle show. Baas Verbrugh zelf was er ook bij samen met Fabian Bauersachs, Sven Schmid, Martin Koren en Nick Franklin.
Zaterdag
Ook op de tweede dag was de hal volledig volgepakt. Daarmee bereikte Stuttgart een nieuw toeschouwer record. Twee dagen “full house” in de vergrote Hans-Martin Schleyerhalle.
SX1
Serie A
Het is Joaquim Rodriques die direct de kop nam en binnen no-time weg was voor de anderen er erg in hadden. Kyle Engle zat op de 2e plaats mede omdat Gareth Swanepoel even om de stroobalen had moeten rijden. Het gevecht om de resterende plaatsen bleef spannend tot het einde. Swanepoel verzekerde zich van de 2e plaats. Daniel Blair kreeg de 3e plaats cadeau als Engle in de fout ging en verder gezien was. Blair verbeterde zich nog een plaatje ten koste van Swanepoel. Mickael Musquin was slecht gestart maar kwam sterk terug en eindigde als 4e. Meurs, Kras, Ullrich en Siebler vochten om de plaatsen 5 t/m 8. Daar kon het alle kanten opgaan. Voor Jeffrey Meurs de goede kant. Hij wist de 5e plaats uit de strijd te slepen. Dennis Ullrich ging in extremis nog net op tijd voorbij Mike Kras om via de belangrijke 6e plaats directe plaatsing naar de halve-finale af te dwingen. Kras en Siebler moeten het via de herkansing zien te redden.
Serie B
Het waren de Amerikanen die hun stempel drukte op de tweede serie. Lamay, Maier en Kiniry waren snel vertrokken en wachtte op niemand. Richier had de 4e plaats en kreeg te maken met Tyler Bowers en moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in de Amerikaan. Lang op de 6e plaats Collin Dugmore. Jeff Alessi had veel moeite om voorbij de ouwe Dugmore te komen maar dat lukte dan uiteindelijk wel. Karim Fitz-Gerald werd 8e voor Robert Sturm en Maxime Lesage.
Serie C
Michael Leib is inmiddel wel gekend als snelstarter. Ook nu was de Amerikaan rap weg en kreeg direct zijn landgenoot Jason Thomas mee. Markus Schiffer zat op de 3e plaats maar lang niet gerust met Filip Neugebauer en Vincent Friese achter zich. Voorop ontspong zich een geweldig gevecht tussen de beide Suzuki piloten Leib en Thomas. Leib hielt lang stand maar in de laatste ronde wist Thomas toe te slaan en de overwinning op te eisen. Vincent Friese reed voorbij Schiffer die verder de 4e plaats goed verdedigde tegen Neugebauer. Om de laatste belangrijke 6e plaats ging de strijd tussen de Zweed Thuresson en de Amerikaan P.J. Larssen. Larssen probeerde in de allerlaatste bocht nog een inhaalpoging te doen maar kwam een halve motor te kort.
Herkansing D1
De eerste herkansing werd een vlakke race. P.J. Larssen gaf niemand enige kan en reed ver vooruit. Mike Kras volgde op de 2e plaats welke ook nooit in gevaar kwam. Maxime Lesage zat op 3 en volgde Kras op enige afstand zonder ook gevaarlijk te worden.
Herkansing D2
Cole Siebler liet er geen misverstand over bestaan daar hij nog verder ging vanavond. De Amerikaan reed een bekeken race en zijn leidende positie kwam nooit in gevaar. Collin Dugmore had de 2e plaats maar dat was, ondanks zijn rijke ervaring, op dit moment ver boven zijn kunnen. Het was Stefen Leopold die eerst Robert Sturm voorbij stak en vervolgens ook Dugmore. Even later volgde de Belg Yentel Martens dit voorbeeld. Dugmore kwam zo op de 4e plaats terrecht en moest nog een stevig gevecht leveren met Sturm, Terreblanche en Chittaro.
Halve Finale 1
Het was heel even een KTM Sarholz rijder aan de leiding maar onmiddelijk nam Joaquim Rodriques het voortouw gevolgd door Daniel Blair, Florent Richier en Mickael Musquin. Richier wist zich voorbij Blair te vechten en bond vervolgens de strijd aan met Rodriques. Achter de leiders een groepje onder aanvoering van Blair met Lamay, Musquin en Ullrich. Rodriques won voor Richier. Musquin eiste de 3e plaats op ten koste van Blair. Lamay haalde het nipt voor Ullrich in een foto-finish.
Halve Finale 2
Verrassend was het Vincient Friese die de leiding nam in de tweede halve finale. Aan de kop van het veld louter Amerikanen met Friese, Maier, Bowers, Siebler en Thomas. Pas op de 6e plaats Filip Neugebauer die dan de eer van Europa moest hooghouden. Vooraan wist Friese goed stand te houden. Maier had nogal wat tijd nodig om zijn landgenoot van de leiding te verdringen. Eenmaal gedaan bleef Friese plakken. Achter de leiders was het ongemeen spannend met Bowers als leider van een groepje van vier met Thomas, Siebler en Neugebauer. Daarachter joeg dan Leib, Siebler en Alessi in de hoop de aansluiting nog te hervinden. Dat was een verloren zaak. Maier won voor Friese. Bowers redde het tegen Thomas en Neugebauer was nooit ver weg.
Last Change
Met Cole Siebler, Robert Kiniry, Dennis Ullrich, Michael Leib en PJ. Larssen waren er heel veel goede rijders in deze laatse kans race. In deze volgorde werd aan het karwei begonnen. De eerste die eraf ging was Robert Kiniry die met een defect aan de motor moest opgeven. Dat bracht Dennis Ullrich in ieder geval op de 2e plaats. Het thuispubliek ging achter hun Dennis staan en de Duitser kreeg vleugels. Cole Siebler werd terugehaald en de hal explodeerde zowat als Ullrich de leiding overnam en de Amerikanen de baas was. Siebler nog tweede met kort daarachter een jagende Michael Leib. Larssen, Swanepoel, Thuresson en Alessi waren dan allang gezien.
Finale
Als een duiveltje uit een doosje schoot Dennis Ullrich vanuit de buitenkant naar de leiding. Direct draaide de Duitser het gas open en op de aanmoedigingen van het publiek ging hij ervandoor. Joaquim Rodriques was als 2e vertrokken voor Florent Richier. Dan pas het contingent Amerikanen aangevoerd door Friese met Bowers, Thomas en Maier.Ullrich reed sterk en bouwde en mooie voorsprong op. Rodriques had ook weinig tijd want die moest opletten op Richier terwijl kort daarachter dan Friese, Bowers, Neugebauer, Thomas en Maier. Blair, Siebler en Lamay waren dan al gezien. Musquin probeerde uit alle macht de aansluiting met de groep Amerikanen te behouden.Vooraan ging Ullrich nog steeds geweldig tekeer. Richier zag kans om Rodriques te verschalken en kwam zo op de 2e plaats. Dan ging het tot grote ontsteltenis van het publiek helemaal fout met Ullrich. Opnieuw ging hij veel te hard en verloor de controle over de motor. Zoals een dag eerder moest de Duitser alle zeilen bijzetten om de boel overeind te houden en kwam achter de kombocht tot stilstand. Richier profiteerde en kreeg de leiding op een presenteerblaadje en won. Ook Vincent Friese schoof door naar de 2e plaats. Ullrich kon als 3e verder en deed dat op een onverdroten manier. In de voorlaatste bocht voor de finish torpedeerde hij Vincient Friese. Beide gingen tegen de grond. Neugebauer bedacht zich niet en greep de 2e plaats. Ullrich had de motor het snelst weer overeind en werd nog 3e. Friese zal niet blij geweest zijn met de manouvre van Ullrich en eindigde als 4e voor Rodriques en Tyler Bowers. Mickael Musquin viel mischien niet zo op in alles wat er gebeurde maar de Fransman reed wel een goede race. De winnaar van gisteren worstelde zich door de Amerikanen en eindigde als 7e nog voor Jason Thomas. Maier was nog eens een keer onderuit gegaan en kwam als 9e aan. Blair 10e, Siebler 11e en Lamay 12e speelden geen rol van betekenis. Met een2e plaats op vrijdag en winst op zaterdag werd Florent Richier Koning van Stuttgart 2012.
SX2
1e Manche
Bij de Lites vonden Boris Maillard en Jake Canada elkaar. Opnieuw vertrokken de twee sterkste rijders uit deze groep op kop. Maillard even voorop maar al ras wist Canada de leiding over te nemen om vervolgens een groot gat te slaan. Voor Maillard restte niets anders van uitrijden op plaats 2. Een felle strijd tussen de twee teamgenoten Dominique Thury and Sullivan Jaulin eindigde in een climax als Jaulin op het laatste rechte stuk de aanval inzet en aan de binnenkant rijdt. Thury raakte op de laatste sprong in onbalans, toucheerde Jaulin en beiden gingen eraf. Thury kon snel verder maar Jaulin had even wat meer tijd nodig maar behield toch zijn 4e plaats. Tommy Weeck werd 5e.
2e Manche
Weer waren het Maillard en Canada die vooraan gingen in de strijd. Jaulin was als 3e weg gevolgd door de Fransman Fegli en de Duitser Thury. Maillard mocht wat ronden geloven in zijn overwinning tot Jake Canada er genoeg van had. Gedecideerd werd de leiding overgenomen door de Amerikaan die vervolgens een mooi stukje van Maillard weg reed. Voor de 3e plaats bleef het lang spannend. Fegli had deze plaats even tot Weeck, die matig gestart was, vanuit het achterveld op kwam zetten en de 3e plaats veroverde. Maar dat was dan niet gerekend op Sullivan Jaulin. De Fransman bleef stug doorgaan en versloeg de Amerikaan Tommy Weeck. Dominique Thury vocht zich naar plaats 5. Fegli dan 6e net voor Nick Kouwenberg.
Het dagklassement was natuurlijk voor Jake Canada voor Boris Maillard en Sullivan Jaulin. Met de volle winst was Jake Canada ook terecht Prins van Stuttgart.
Freestyle
Ook de zaterdagavond werd besloten met een feest. Want dat is freestyle zeker. Het publiek ging volledig uit de bol bij de freestylers van FMX4Ever onder leiding van Jimmy Verburgh.
Mede door de spectaculaire finales werd de 30e uitgaven van de Supercross Stuttgart een onvergetelijke happening. Met volgepakte tribunes is de toekomst van dit evenement verzekerd. Volgend jaar opnieuw een afspraak in Stuttgart voor de 31e uitgave.