11-01-2025 | Duitsland | INT | SX | ADAC SX CUP | Supercross | Dortmund, Westfalenhallen
Franse ADAC SX Cup kampioenen 2024/2025 met Aranda en Fonveille
- Spectaculaire avond met spannende wedstrijden;
- Bomvolle arena geniet van 40-jarig feestje;
- Opnieuw dubbelslag voor Sturm Racing bij SX1;
- Maxime Desprey wint voor zijn teamgenoot de SX1 finale;
- Calvin Fonvielle wacht na gewonnen finale vol spanning op de einduitslag;
- Kampioenschap SX2 beslist op punten gelijk
Een volledig volgepakte Westfalenhallen bij de tweede avond van de driedaagse Supercross Dortmund. De finale dag voor de ADAC SX Cup 2024/2025 die over vier dagen gaat, twee keer Stuttgart en twee keer Dortmund. De derde dag in Dortmund, de zondag, telde niet meer mee voor dit kampioenschap.
Dit jaar een volledig nieuwe baan lay-out met zelfs zes stroken naast elkaar in de hal en een tunnel/brug combinatie. Daardoor is de baan ook langer dan in eerdere jaren, Totale lengte 370 meter. Het ontwerp was weer van Freddy Verherstaeten, de voormalig supercrosser die inmiddels al jaren tekent voor het baanontwerp bij vrijwel alle grote wedstrijden in Europa. De vrijdagavond toonde aan dat het nieuwe ontwerp uitdagend is, een totaal andere loop van het parcours heeft dan het normale heen en weer gaan van de afgelopen jaren, nog steeds uitdagend en aan de moeilijkheid zijn geen concessies zijn gedaan. Alle nodige secties zaten erin met een ferm wasbord, ritme secties en natuurlijk grote sprongen. Daarnaast was er ruimte voor de freestyle schans. Enige nadeel was dat op sommige plekken de baanafscheiding nu slechts één strobaal was zodat een fout van een rijder snel leidde tot een strobaal op het parcours. Vlaggenisten zijn vervangen door gele knipperlampen, wat overigens al enige jaren bij vele wedstrijden goed werkt, waardoor het baanpersoneel, vanwege gebrek aan ruimte, vaak niet in de buurt staat en weinig gelegenheid heeft om een strobaal weg te halen. Maar conclusie na dag één was een mooi, uitdagend parcours waarop veel gebeurde en rijders ook veel in de fout gingen, zonder ernstige gevolgen of blessures. Kortom een spectaculair ontwerp.
SX1
Aan de leiding in de SX1 Gregory Aranda die een paar puntjes had ingeleverd aan Jordi Tixier die vrijdagavond na een fout van Aranda vóór de leider in tussenstand wist te finishen als tweede in de finale. Aranda werd derde terwijl de winst ging naar de Amerikaan Michael Hicks. Hicks had in Stuttgart niet gereden en staat met zijn 25 punten voor de gewonnen finale op plaats negen in het tussenklassement. De strijd zal gestreden worden tussen de Fransen Gregory Aranda en Jordi Tixier. Adrien Escoffier, Jeremy Hand en Maxime Desprey staan normaliter op te grote achterstand en reden op de kolkende zaterdagavond voor de derde plaats in de eindklassering voor deze wintercompetitie.
1e Halve Finale
De avond begon goed voor Sturm Racing met een dubbelslag in de openingsmanche. Gregory Aranda nam resoluut de leiding voor zijn teamgenoot Maxime Desprey. Het Yamaha rijders werden gevolgd door Adrien Escoffier op ook een Yamaha maar dan van team VisuAlz Production. Maxi Spies als vierde weg voor Mitch Evans. Jason Clermont reed op plaats zes maar verloor dit na een schuiver in de bocht naar de grote tafelberg. Ronde later deed Aranda hetzelfde wat een kostbare fout was. Desprey was niet ver weg en profiteerde al kon Aranda tijdig door voor Escoffier. Voorop veranderde de volgorde niet meer, Desprey won voor Aranda en Escoffier. De felle strijd tussen Evans en Spies werd verrassend gewonnen door de ADAX MX Masters rijder. Spies was daar wat trots mee en nam de toejuichingen van het publiek dankbaar in ontvangst. Hij werd na afloop ook gecomplimenteerd door Mitch Evans, sportief en zo hoort het. Charles Lefranois ,die in de race eigenlijk geen fouten gemaakt had, kon van alle perikelen in deze race onvoldoende profiteren en bleef steken op plaats zes.
2e Halve Finale
Onder luid gejuich was het Dennis Ulrich die de kopstart pakte voor Cedric Soubeyras. De winnaar van de vrijdag Michael Hicks kwam direct in de problemen en ook Jordi Tixier belande naast de baan. Het was de Spanjaard Anders Lashera die achter Ulrich plaats drie innam gevolgd door Dean Wilson, Boris Maillard en Australiër Hayden Mellross die even later onderuit ging. Vooraan had Soubeyras er een hoog tempo in wat Lashera, dan al voorbij Ulrich, niet kon volgen. Maar de Spanjaard stond ook niet stil en Wilson en Maillard konden dat niet bijhouden. Dat lukte wel Jordi Tixier die misschien wel het snelst reed van iedereen. De Franse KPM Honda rijder reed een geweldige wedstrijd die hem de tweede plaats opleverde. Lashera derde. Wilson en Maillard plaatsten zich ook direct. Daarmee kwam Dennis Ulrich na alle schermutselingen weer aan de verkeerde kant van de streep op plaats zes. Michael Hicks wist zijn opgelopen achterstand niet meer goed te maken en bleef steken op plaats zeven.
Herkansing
De zaal ging op het puntje van de stoelen zitten als Dennis Ulrich de leiding nam in de herkansing voor Joan Cros en de Tsjech Teresak. Verderop in het veld de winnaar van de vrijdagfinale Michael Hicks. Die reed een veel hoger tempo en wist vlot naar plaats drie op te rukken. Dat betekende problemen voor de Spanjaard Cros die maar niet voorbij Ulrich wist te komen. Daar had Hicks geen omkijken naar, beiden werden vrij eenvoudig opzij gezet voor een zekere plaatsing in de finale. De Duitse fans hadden hoop dat Dennis Ulrich dat ook zou halen maar die verspeelde zijn tweede plaats in het slot tegen Jeremy Hand. Joan Cros werd vierde en Charles Lefrancois vijfde.
Finale
De organisatie heb besloten om Dennis Ulrich die na topinzet en op zich goed rijden telkens net naast de juiste posities greep toch toe te laten tot de zaterdagfinale met een wildcard. Het publiek reageerde dankbaar. Start, Maxime Desprey voor Cedric Soubeyras en Anders Lashera en dan Wilson, Aranda en Escoffier. Het gaat al vlot fout voor Jordi Tixier die helemaal als laatste doorkwam en voor een onmogelijke opgave kwam te staan, weg kansen op de eindzegge in de SX Cup. Aranda kwam vlot over Wilson om toe te rijden op Lahera die echter niet van plan was zomaar op te geven. De Spanjaard reed ook gewoon goed in het tempo achter de leiders Desprey en Soubeyras die al een mooi gaatje gemaakt hadden. Het duurde dus wat tot Aranda de Spanjaard wist te passeren om daarna het gat naar Soubeyras te dichten en zijn landgenoot nog terug te halen. Zijn teamgenoot bleef uit zijn greep, Maxime Desprey won overtuigend de zaterdagfinale. Het tempo in de race lag heel hoog maar toch wist Michael Hicks zijn matige uitgangspositie te verbeteren. Hicks openende als negende en leek maar moeizaam voorwaarts te komen, maar na een aantal ronden eenmaal in ritme ging de Amerikaan als een mes door de boter. Wilson, Escoffier gingen voor de bijl maar Lashera leek ook nu een stopper te zijn. Het duurde wat ronden en er was een grote fout van de Spanjaard voor nodig om Hicks door te laten naar plaats vier. Lashera was de motor over de finishsprong helemaal kwijt en eindigde in de strobalen, gelukkig zonder blessure behoudens misschien een gedeukte ego. Adrien Escoffier reed een stabiele race en werd vijfde gevolgd door Wilson en Hand. Jordi Tixier probeerde het wel maar verder dan plaats acht kwam de Fransman niet waarmee de strijd om de ADAC SX Cup vlot beslist was in het voordeel van Gregory Aranda. Gregory Aranda werd de terechte winnaar van deze winterserie na zijn super optreden in Stuttgart wat in de twee dagen van Dortmund bestendigd werd.

Gregory Aranda terechte winnaar in de 2024/2025 winter (Foto: SBRMX-Bert van der Sluis)
SX2
Voor het kampioenschap deel Brice Maylin een dag eerder goede zaken. Niet zozeer door eigen toedoen, zijn derde plaats achter Jules Pietre en Brandon Ray was netjes. Het was vooral door de moeizame avond die de Amerikaan Preston Boespflug beleefde. Boespflug kwam met hangen en wurgen, via de herkansing in de finale, maar kwam daar letterlijk in aanvaring met Calvin Fonveille wat uiteindelijk leidde tot een matige achtste plaats in de finale en daarmee het bijschrijven van maar 13 punten. Boespflug begon de avond met een achterstand van vijf punten op Maylin.
1e Halve Finale
De eerste wedstrijd van het SX2 was de opening van de avond en direct een geweldige race. De winnaar van een dag eerder Jules Pietre reed te vroeg aan en zat tegen het hek. Kopstart voor de Duitser Kevin Winkle met Marco Fleissig en Paul Bloy ook voorin. Fleissig nam direct de leiding over, Bloy schoof naar plaats twee en de Amerikaan Izaih Clark naar plaats drie bij de tweede doortocht. Winkle dan nog vierde voor Maxime Charlier. Ronde later Bloy onderuit, Clark onderuit en weer een ronde later ook Fleissig tegen het leem. Clark had weinig oponthoud gekend en kwam zo aan de leiding voor Brice Maylin en Jules Pietre, die vanuit de laatste plaats iedereen voorbij reed, en Marco Fleissig. Brandon Ray had de boot ook gemist en moest een inhaalrace rijden wat de Amerikaan goed deed, soms geholpen door de schuivers van de collega’s. Clark won voor Maylin, Pietre, Charlier en Ray. Ondanks de felle aanmoedigingen vanaf de tribune moest Fleissig naar de herkansing, evenals Bloy die er al vroeg de brui aan had gegeven en snelstarter Winkle.
2e Halve Finale
Andrea Bonifacio had kopstart voor Calvin Fonveille en Nico Koch. De Fransman Fonveille wist de Italiaan Bonifacio snel van de leiding te verdringen en reed vervolgens de wedstrijd strak uit voor de puike overwinning. Bonifacio kreeg Koch achter zich en moest de Duitser ook voorlaten. Maar de Duitser verprutste het weer met een schuiver in de bocht naar de tafelberg. Preston Boespflug profiteerde en verbeterde in één goede aanval vanaf de vierde naar de tweede plaats. Paul Haberland wist de lastige plaats zes aan Mathys Boisrame te geven maar daarmee was dit gevecht nog niet over. De Fransman kwam terug tot plaats drie om het vervolgens ook te verspelen met een schuiver in dezelfde bocht als waar intussen velen onderuit gegaan waren. Fonveille won voor Boespflug. Haberland maakte geen fouten en kwam juichend over de finish als derde voor Andrea Bonifacio en Mathys Boisrame. Nico Koch als zesde onvoldoende voor directe plaatsing.
Herkansing
Marco Fleissig en Paul Bloy trokken de herkansing in gang tot groot genoegen van de uitverkochte hal die hun helden wel naar de overwinning wilden schreeuwen. Even later voegde ook Nico Koch zich bij de twee leiders. Het werd een Duits feestje. Bloy wist snel de leiding in handen te krijgen zodat Fleissig de tweede plaats in handen had. Niet voor lang want Koch wist voorbij Fleissig te komen die daarna te haastig was om de tweede plaats terug te veroveren en daarbij wat kleine foutjes maakte en zo meters verloor op Koch. Bloy en Koch door naar de finale.
Finale
Snelle start van de Fransman Calvin Fonveille die Paul Haberland en Preston Boespflug meekreeg. Ook Nico Koch op plaats vier was present gevolgd door de winnaar van een dag eerder Jules Pietre. Fonveille leek sneller te zijn en creëerde een mooi gat naar de achtervolgers waarbij Haberland het te stellen had met Boespflug. De Duitser weerde zich kranig maar kon uiteindelijk niet voorkomen dat de Amerikaan de tweede plaats over nam. Zelfde zag ook Koch gebeuren die overlopen werd door Izaih Clark die vanuit het middenveld opstoomde. Het werd een spannende strijd met als inzet de tweede plaats. Clark schoof naar drie en kwam zelfs voorbij Boesplug. Er gebeurde van alles en het voordeel bleek voor Jules Pietre die als tweede uit de bus rolde, dat ondanks dat de jonge 18-jarige Fransman eerder nog als een vlag aan zijn stuur gehangen had zonder te vallen. Pietre had de smaak van de winst kennelijk te pakken want Fonvielle bleek alles behalve veilig. Het mooie gat werd dichtgereden en Pietre ging in de slotronden vol in de aanval voor de winst. Met hangen en wurgen waarbij Fonvielle tot twee keer toe de controle leek te verliezen wist Calvin Fonveille de finale nipt te winnen. Pietre prachtig tweede en Izaih Clark derde voor Preston Boespflug en op plaats vijf Brice Maylin. Na afloop bleef Fonveille lang op de grote tafel staan in gespannen afwachting van de einduitslag op het score bord. Het duurde even voor het zeker was, Calvin Fonveille was de winnaar van de ADAC SX Cup 2024/2025 in punten gelijk met Brice Maylin, beide 76 punten. Een superspannende ontknoping van het kampioenschap.

Onverwachte en spannende ontknoping in het kamioenschap SX2, Calvin Fonveille is de nieuwe kampioen (Foto: SBRMX-Bert van der Sluis)
SX4
Felix Siegl won opnieuw de SX4 race. Eddi Haustein werd tweede en Tom Schwerdtner derde.

Felle strijd ook bij de jeugd SX4, hier Gustav Röhrig uit Lengfeld (Foto: SBRMX-Bert van der Sluis)
eKids
Net als een dag eerder werd de eKids race weer gewonnen door GasGas-rijder Alexander Bihlmann, nu voor Elias Müller en Ben Maier.

Twee uit twee voor Alexander Bihlmann (Foto: SBRMX-Bert van der Sluis)
Freestyle
Tot groot vermaak van het uitzinnige publiek werden de Freestylers twee keer per avond in de arena gelaten. De eerste Freestyle ronde was telkens net voor de pauze en traditioneel aan het slot als toetje van de avond.

Voor de volgepakte tribune gingen de freestylers extra los op deze zaterdagavond (Foto: SBRMX-Bert van der Sluis)
©SBRMX | www.sbrmx.nl | Tekst : Leen van der Sluis | Foto’s : Bert van der Sluis
Uitslagen SX Dortmund
SX1: 20250111 SX Dortmund SX1
SX2: 20250111 SX Dortmund SX2
SX4: 20250111 SX Dortmund SX4
eKids: 20250111SX Dortmund eKids
Eindstand ADAC SX Cup 2024/2025
SX1: 20250111 SX Dortmund SX1_Stand
SX2:20250111 SX Dortmund SX2_Stand
Tussenstand driedaagse SX Dortmund na zaterdag
SX1: 20250111 SX Dortmund SX1_Weekend
SX2:20250111 SX Dortmund SX2_Weekend
SX4: 20250111 SX Dortmund SX4_Weekend
eKids:20250111 SX Dortmund eKids_Weekend