04-11-2022| Duitsland | ADAC SX Cup | Supercross | Stuttgart, Hanns-Martin-Schleyer-Halle
Fransen domineren tijdens openingsavond in Stuttgart
De fans hebben er lang op moeten wachten maar eindelijk dan is Supercross terug in Duitsland na de laatste wedstrijd in januari 2020. Dat was de finale van de SX Cup 2019/2020 in Dortmund, waarvoor in november 2019 in Stuttgart was gereden. De 38e uitgave van Supercross Stuttgart in de Hanns-Martin-Schleyerhalle. Vier SX-klassen aan de start met natuurlijk de SX1 waarin de Amerikaan Ryan Breece, met het fiere #1 op de Meyer Racing Yamaha, zijn SX-Cup titel 2019/2020 en zijn Koning van Stuttgart titel 2019 ging verdedigen. Na corona is het niet eenvoudig om een topevenement als de SX Stuttgart weer te organiseren. De ADAC Würtemberg e.V. pakte de draad weer schijnbaar moeiteloos op met een prachtig evenement in een puike accommodatie. Ook het publiek had er zin in. De hal was nagenoeg vol.
Zowel in de SX1 als de SX2 een sterk internationaal deelnemersveld. In het bijprogramma op vrijdag de SX5 en op zaterdag de SX4. Geen veranderingen in de opzet. Zowel in de SX1 en SX2 werd direct begonnen met de Semi-Finals, die Duitsland noemen ze die intussen maar de kwalificatiewedstrijden, met nog een laatste herkansing en de “Main Event”, de finale.
De formule voor de SX Stuttgart luidt: uit 200 wordt één gemaakt met vier in twee. Dat duidt op de baanopbouw. Met 200 vrachtauto’s wordt in totaal 3800 ton leem aangevoerd die opgeslagen ligt in Fildern. Dan zijn vier mensen van het Belgische team van Freddy Verherstraeten twee dagen in touw om de baan te boetseren tot een prachtige en uitdagend SX-parcours. Freddy zijn viertal zijn een internationaal kwartet met de Spanjaard Gabriele Villada, de Belg Benny de Bondt, de Duitser Christian Jäger en natuurlijk de meester Freddy Verherstraeten zelf. Overigens gaat het uitrijden nog vlotter. Als de huldiging op zaterdagavond plaatsvind staan de kiepers van de Firma Feess al klaar om de leem weer af te voeren. Zondag wordt de hal dan weer schoon opgeleverd.
SX1
1e Halve finale
De supercrossers hadden dit jaar in Europa al wat wedstrijden kunnen rijden. In Frankrijk start de SX Tour in de zomer met buitenwedstrijden, ook in Luxemburg was een race in de open lucht terwijl enkele weken geleden het Wereldkampioenschap Supercross verreden werd in Cardiff. Nu was het de eerste start in Duitsland met Gergory Aranda op de Sturm Racing KTM die de start won voor Cedric Soubeyras. Adrien Malaval was als derde weg. Aranda leek het voordeel te pakken maar Soubeyras wist terug te komen en de race te winnen voor Aranda en Malaval. Dat trio had een klein gaatje geslagen naar een drietal wat gedurende deze race vol met elkaar in de strijd was om bij de top 5 te komen. Die strijd werd gewonnen door Boris Maillard als vierde voor Jordi Tixier vijfde en de duiven waren zuur voor Thomas Ramette, aanvankelijk vierde, die geklopt werd. Dat het in deze serie een Franse overwinning zou worden kon, met 8 Fransen van de 12 starters, vooraf wel bedacht worden.
2e Halve finale
De Amerikanen Tyler Bowers en de kampioen Ryan Breece waren matig uit de trainingen gekomen. Bowers had zelfs de herkansing nodig gehad om zich voor de wedstrijden voor publiek te kwalificeren. Kopstart voor Julien Roussaly. Tyler Bowers kwam vanuit de buitenzijde goed weg, wist in de openingsronde al wat rijders te passeren en als er dan wat collega’s in het wasbord ten onder gingen kwam Bowers als tweede uit de openingsronde. Adrien Escoffier pakte de derde plaats voor de Amerikaan Breece. Roussaly hielt het hoofd koel en wist de race te winnen. Achter zijn rug gebeurde er veel Breece leek directe kwalificatie te verspelen aan de Canadees Jess Pettis, maar die ging spectaculair onderuit. Charles Lefrancois was slecht weg en kwam door het veld geboenderd wat uiteindelijk een mooie strijd opleverde met Escoffier en Bowers. De Fransman bleek de sterkste. Tyler Bowers moest in de beslissende slag fors toegeven maar plaatste zich als vijfde nog net direct voor de finale. Escoffier en Desprey derde en vierde aan de finish gingen ook direct door. Breece moest naar de herkansing.
Last chance
Nog twee tickets waren er beschikbaar voor de SX1 finale. Een korte en snelle wedstrijd die vlot in het voordeel getrokken werd door Anthony Bourdon op de Sturm Racing Yamaha. De Fransman nam de na de start direct de leiding en wist zich direct af te zetten om zijn kans niet meer uit handen te laten glippen. Thomas Ramette en Jason Chermont streden om de tweede plaats en daarmee het laatste ticket met toegang tot de finale. Het duo sprintte naar de finish waarna Ramette als tweede werd geklasseerd. De Engelsman Clarke werd vierde. Echter de wedstrijd was vroegtijdig stil gelegd na een valpartij. Na kort overleg besloot de wedstrijdleider tot een herstart. Dus kwam er nog een deel twee over enkele die gewonnen opnieuw gewonnen werd door Anthony Bourdon. Nu was Ludovic Macler, KMP Honda, goed weg en wist vlot de belangrijke 2e plaats te bezetten. Aubin werd derde, Clermont vierde en Clarke vijfde. De eindstand werd opgemaakt via de uitslagen van de beide korte herkansingmanches zodat Bourdon en Clermont met nog net één puntje meer dan Macler naar de finale gingen.
Finale
Kopstart van Cedric Soubeyras op de Team Twenty Suspension Honda voor Charles Lefrancois, Gregory Aranda en Adrien Malaval. De laatste moest al snel plaatsmaken voor Julien Roussaly. Soubeyras aan de leiding reed een strak tempo, zijn leiding kwam eigenlijk nooit in gevaar. Greg Aranda zat minder stevig op de tweede positie. Lefrancois bleef hardnekkig volgen waardoor Aranda nooit rust kreeg. Roussaly en Tixier sloten ook aan maar schakelden zich vervolgens ook weer uit met een val in het wasbord van Roussaly en Tixier die even later buiten de baan raakte. De volle winst voor Cedric Sourbeyras voor Gregory Aranda die vandaag ook een heel sterke indruk achterliet. De derde plaats was voor Charles Lefrancois. Maxime Desprey had voordeel aan de eerder genoemde valpartijen en noteerde de vierde plaats. Tixier vijfde en Maillard zesde waarmee de Franse toprijders de slag in Stuttgart volledig wonnen. De Amerikanen hadden niets in de melk te brokkelen. Breece haalde de finale niet en Bowers had een slechte start, probeerde terug te komen maar werd gewoon op snelheid geklopt door de rijder in het middelveld en keutelde de rest van de finale achterin rond.
Cedric Soubeyras, Twenty Suspension, won de openingsavond SX1. (Foto: SBRMX-Bert van der Sluis)
SX2
1e Halve finale
Een Nederlander aan de start met Jeroen Bussink op de Alfa Suspension KTM. Bussink opende goed met de derde plaats maar moest snel wat plaatsen laten voor een strijd rond plaatsen vijf en zes tegen de Spanjaard Xurxo en de Fransman Do. Een mooi gevecht was in het nadeel van onze landgenoot beslecht werd met een duw van Do waardoor Bussink buiten de baan geraakte en alle kansen voor directe plaatsing naar de finale weg waren. De race werd gewonnen door snelstarter Lucas Imbert voor Michael Lamarque en Kevin Ballanger. Manzato en Do plaatsen zich ook direct. De jonge Duitser Paul Bloy greep met een zesde plaats net mis. Jeroen Bussink werd zevende.
2e Halve Finale
Weer een Nederlander aan de start, Boris Blanken, KMP Honda. Vanuit een buitenste startpositie was het lastig starten voor Blanken. Toch wist Blanken zich mooi binnendoor te wurmen en zo wat plaatsen goed te maken naar het middelveld. Uiteindelijk leverde dat niets op want een paar ronde later was Blanken weer de hekkensluiter van het veld. Vooraan de topper Julien Lebeau. De snelle Fransman die ook in eerdere jaren zijn klasse getoond had en het in de coronajaren zeker niet verleerd had. Brice Maylin wist de tweede plaats goed te verdedigen voor de Deen Markus Smith. De vierde plaats was voor Yannis Irsuti. De Amerikaan Maxwell Sanford was de meerdere van Dominique Thury die ondanks zijn US-ervaringen met de zesde plaats naar de herkansing moest. Blanken werd negende.
Herkansing
Ook voor de SX2 nog twee plaatsen beschikbaar. De hal veerde op na de kopstart van de Duitse jongeling Paul Bloy. Vanuit Duits gezichtspunt leek het een mooie race te worden. Dat was buiten Prol Xurxo gerekend. Of de Spanjaard het plande en opzettelijk deed is onduidelijk maar hij stak binnendoor bij Bloy, tikte het voorwiel van de Duitser aan die tegen de bodem ging en de hele bult achter hem eroverheen. Xurxo deed of zijn neus bloedde en reed met grote voorsprong op de veilige eerste plek. De strijd ging om de tweede en laatste kwalificatieplaats die eerst naar Enzo Polias leek te gaan. Maxime Charlier was sterker er werd tweede voor Polias en de Nederlander Blanken. Bussink werd zesde. Thury op een teleurstellende zevende plaats en daarmee klaar met deze eerste dag in Stuttgart.
Finale
Julian Lebau nam direct de leiding in de zaterdagfinale SX2 voor Lamarque, Maylin en Imbert. Lebeau was duidelijk de snelste en zette de wedstrijd naar zijn hand. Achter zijn rug werd fel gestreden. Eerst tussen Brice Maylin en Lucas Imbert die vlot voorbij Lamerque kwamen. Een fel duel waarin beide rijders zich opjaagden naar topsnelheid. Imbert stuikelde en viel terug naar plaats zes. Prol Xurxo nam het stokje over als aanvoerder van een groepje met Lamarque, Do, de opgekrabbelde Imbert en de van achteruit terugkomende Yannis Irsuti. Soms drie dik gingen deze rijders over het parcours. Onder de druk ging Xurxo onderuit in de bocht en nam wat rijders mee. Goed voor Imbert en Irsuti die flink opschoven. Lebeau won onbedreigd. Met Imbert en Irsuti werd het SX2 podium volledig Frans. Michael Lemarque werd vierde en de Deen Magnus Smith vijfde.

Podium SX2 met winnaar Julian Lebeau geflankeerd door Lucas Imbert en Yannis Irsuti. (Foto: SBRMX-Bert van der Sluis)
SX5
Het werd heel erg stil tijdens de wedstrijd van de kleine mannen op hun SX5 KTMs. Niet dat er wat gebeurd was, maar de piloten reden op KTM e-bikes, elektrisch aangedreven crossertjes, snel en geruisloos. Een vreemde gewaarwording. De jonge gasten bleken goed overweg te kunnen met de elektrische motortjes. Dit wordt misschien wel de manier van motorcross in de toekomst, zeker in Europa waar steeds meer druk komt om te stoppen met het gebruik van brandstofmotoren. Maar het zal toch echt heel vreemd zijn om Jeffrey Herlings en co tijdens en Grand Prix duels te zien strijden zonder het ronkende geluid van de motoren. Deze wedstrijd werd gewonnen door Sam Petreski voor Daniel Nelich en Ben Maier.

Geruisloos gingen de SX5 kids over het SX parcours in Stuttgart. (Foto: SBRMX-Bert van der Sluis)
Freestyle
Gedurende de avond kwamen de Freestylers twee keer in de arena. De eerste keer was na de tweede opening na de pauze en vervolgens nog eens als toegift aan het einde van de avond. Julien Vanstippen, Victor Marcusson, Matej Cesak en Davide Rossi tekende voor de tricks. Een super kwartel van Freestylers bij elkaar gebracht door Kai Haase die het Freestyle onderdeel voor zijn rekening nam en top-gasten uit de scene meebracht, freestylers waarmee hij regelmatig shows rijdt over de hele wereld. Zelf kon Haase vanwege een blessure niet deelnemen. Het publiek smulde van de jumps waarbij de vier schijnbaar moeiteloos de backflips achter elkaar over de schans uitvoerden.

Backflip, de hal werd dolenthousiast van de freestylers. (Foto: SBRMX-Bert van der Sluis)
©SBRMX | www.sbrmx.nl | Tekst: Leen van der Sluis | Foto’s: Bert van der Sluis
Uitslagen SX1 : 20221104 SX Stuttgart SX1
Uitslagen SX2 : 20221104 SX Stuttgart SX2
Uitslagen SX5 : 20221104 SX Stuttgart SX5