05-11-2022| Duitsland | ADAC SX Cup | Supercross | Stuttgart, Hanns-Martin-Schleyer-Halle
Fransen regeren in Stuttgart met Koning Cedric Soubeyras en Prins Lucas Imbert
De tweede dag in Stuttgart waarvan het vooraf al zeker was dat de Koning van Stuttgart 2019, de laatste wedstrijd voor de Covid-19 pandemie, niet opnieuw gekroond zou worden. Ryan Breece (USA-Meyer Racing Yamaha) kwam niet eens in de finale van zaterdag terecht. De Amerikanen hadden het sowieso moeilijk want ook Tyler Bowers (USA-Kawasaki Elf Team Pfeil) bakte er weinig van. Ook in de SX2 geen Amerikanen op het voorste plan. Het waren de Fransen die alle aandacht opeisten met overwinningen van Cedric Soubeyras (SX1) en Julien Lebeau (SX2). De US-boys waren er dan ook gebrand om op de tweede dag iets goed te maken. Al werd dat moeilijker met de uitval van Ryan Breece. De regerend Koning van Stuttgart 2019 en ADAC SX Cup winnaar seizoen 2019/2020 blesseerde zich, kniebanden, waardoor niet gekwalificeerd voor de wedstrijden. Voor Breece betekent dat een voorlopig einde van zijn ambities en streep door verdere afspraken voor SX wedstrijden in Europa. Breece reist direct terug naar de USA om zijn knie te laten controleren. Als een operatie nodig is dan is de onfortuinlijke Amerikaan weer even een tijd onder de pannen om te herstellen en zal hij ook de start van het 2023 AMA SX seizoen missen.
Het programma in beide dagen was telkens gelijk met dien verstande dat niet de allerjongsten van de SX5 in het bijprogramma stonden maar de iets oudere jeugd van de SX4 hun opwachting maakten in de volle arena, uitverkocht huis.
SX Stuttgart biedt een echte voorstelling waarin sport en entertainment op een goede manier gemixt worden. Ook geen ellenlange series en kwalificaties maar een strak programma van een iets meer dan 4 uur durende show. Die show begon met een wervelende en opzwepende licht, geluid en vuurwerkshow. Pyrotechniek als onderdeel van de show is één van de specialiteiten waarmee Stuttgart zich duidelijk onderscheidt van andere organisatoren. In de show met als thema “We are Back”, wat duidt op het terug zijn na twee jaar afwezigheid vanwege Corona, vloeien de muziek, lichtshow en het vuurwerk samen tot een openingsshow waarvan SX Stuttgart inmiddels bekend is. Pyrotechnieker Joachim Berner is verantwoordelijk voor het vuurwerk. De show bestond dit jaar uit 40 punten op de baan die pas opgebouwd konden worden als de laatste trainingen en kwalificaties in de middag afgerond waren en ook het baan onderhoud achter de rug was. Dus kort voor de bezoekers de hal in mochten waren de vuurwerk mannen en vrouwen net klaar met hun opbouw. De vuurwerkshow wordt voordien, in het thema en op basis van de omvang van de hal, in de computer voorbereid. Rekening wordt gehouden met hoogte en breedte van de vuurwerkartikelen gebruikt. Maar ook wordt de show gepland vanuit het perspectief van de zittende toeschouwers en waar bij de rijdersvoorstelling de rijders, teams en helpers ingetekend staan. Dat allemaal wetende wordt het hele plan uitgewerkt met inachtneming van de nodige afstand. Veiligheid voor alles. Met één ontstekingscomputer wordt de hele show in gang gezet waarbij via een dubbele dodemansknop die constant ingedrukt moet blijven de veiligheid geborgd wordt. Knop loslaten is abrupt stoppen van de show. De show was prachtig en de techniek erachter niet zo makkelijk als het lijkt. Ook deze avond was het weer “We Are Back!”.
SX1
1e Halve finale
Vanuit het beste poortje aan de binnenzijde was het Cedric Soubeyras die de leiding nam voor Charles Lefrancois. Ludovic Macler, Anthony Bourdon en Julien Roussaly sloten aan. Die vijf gingen onderling uitmaken hoe de volgorde was om dat eerst Aubin en daarna Clermont op plaats zes geen kans zaken de groep van vijf bij te houden. Soubeyras won voor Bourdon die zich sterker toonden dan Lefrancois. Roussaly passeerde Macler die toch blij over de finish kwam. Jordi Tixier, slechte start, was te laat om daar nog wat aan te doen. Ook Aubin, zevende, moest het via het herkansing maar zien te proberen.
2e Halve finale
Aranda was niet het snelst weg uit het binnenste poortje. Het was Maxime Desprey die de leiding nam voor Aranda, Maillard, Ramette en Escofier. Hugo Basula moest in de aanval, terwijl de US-oldie Tyler Bowers achterin teruggevonden werd. De volgorde werd snel bepaald op Desprey, Aranda, Maillard, Ramette en Escofier. Een weinig spannende manche dus of het moest komen van Tyler Bowers die zijn ervaring in de strijd gooide en door het veld kroop naar plaats zes. Daarna was het uitkijken of Bowers het gat naar Escofier kon dichten om met de belangrijke vijfde plaats directe kwalificatie af te dwingen. Bowers kwam wel in de buurt maar kreeg nooit een kans om Escofier te bedreigen. De Amerikaan werd ook veroordeeld tot de herkansing.
Last chance
De laatste kans voor de nog niet geklasseerde rijders op één van de twee toegangen tot de finale. Twee sprintraces gingen hier beslissend zijn. Tixier, Bowers en Aubin stonden aan de rechterkant van het starthek, de beste posities. Het was ook dat trio dat het snelst weg was. Bowers ging aan de leiding voor Tixier en Aubin als derde. Daarachter streed een hele groep om op de vierde plaats te komen om Aubin te kunnen aanvallen. Die strijd ging om niets en leidde ook tot niets. Bowers won voor Tixier en Aubin na een korte race. In de tweede start waren het weer deze drie rijders met Aubin voorop voor Tixier. Bowers probeerde de tegenstanders te blokken maar schoof daarbij wat weg en verloor zijn derde plaats aan Clermont. Even later ging de Amerikaan weer in de fout en kon alle kansen op zijn buik schrijven. Tixier won deze sprintrace voor Aubin en Clermont. De twee sprintraces werden als manches samengenomen voor het totaalresultaat. Tixier en Aubin door naar de finale.
Finale
Een finale met alleen Franse deelnemers. De finale werd netjes in volgorde van de startlijst op gang getrokken door Soubeyras voor Desprey, Bourdon, Aranda. Als vijfde Ludovic Macler op de KMP-Honda gevolgd door Escofier. Greg Aranda ging als eerste in de aanval op Maxime Desprey. Die onderkende het gevaar precies op tijd en schroefde het tempo op om Aranda af te schudden. Dat lukte goed, zo goed zelfs dat Cedric Soubeyras niet toekwam aan zijn strategie van een dag eerder. Starten, wegrijden en winnen zat er voor Soubeyras nu niet in. Dat leverde een spannend duel op waarbij Desprey zichtbaar wat soepeler over de baan ging. Desprey kwam steeds korter bij, kwam ernaast. Soubeyras wist de eerste aanvallen nog met handen en voeten te voorkomen maar uiteindelijk moest hij buigen. Daarna vloog Maxime Desprey werkelijk magistraal over de baan. Ieder rondje telkens in hetzelfde ritme en dezelfde sprongen. Soubeyras probeerde bij te blijven maar dat lukte niet. Puike winst voor Maxime Desprey, Meyer Racing Yamaha
. Greg Aranda kon het strijdende duo niet bijhouden en werd derde. Zelfde gold voor Anthony Bourdon, vierde. Ludovic Macler en Adrien Escofier streden lang om de plaatsen vijf en zes maar werden teruggehaald door Jordi Tixier die zijn start verprutst had. Tixier eindigde vijfde gevolgd door Escofier en Macler.
De Koning van Stuttgart 2022 werd Cedric Soubeyras, Twenty Suspension Honda.
SX2
1e Halve finale
Het was weer Julian Lebeau die de race naar zijn hand zette. Kopstart, weglopen en winnen voor Lebeau. Brice Maylin had direct de tweede plaats in bezit en reed in het spoor van Lebeau ook weg van de achtervolgers. Verder was de strijd wel intens. Paul Bloy, de Duitsers, was uitstekend weg als derde maar kreeg het heel moeilijk. Eerste die voorbij kwam was de Deen Magnus Smith die later uit de top-5 zou wegvallen. Dan kwam Yannis Irsuti opgestoomd vanuit het achterveld. Irsuti reed een uitstekende wedstrijd en maakte met zijn derde plaats indruk. Hugo Manzato reed zich als vierde ook in de finale. Het publiek stond vol achter Bloy die eerst de Amerikaan Schlosser achter zich aankreeg en later zijn ervaren landgenoot Nick Thury. Bloy hielt stand en kwalificeerde zich direct voor de finale. Thury, ondanks zijn US-ervaring, weer niet direct door.
2e Halve Finale
Beide Nederlanders Jeroen Bussink en Boris Blanken zaten in de tweede groep. Daar pakte Thomas Do op de Sturm Racing Honda de leiding voor Prol Xurxo en Lucas Imbert. Imbert passeerde vlot de Spanjaard Xurxo om de aanval op te zetten richting Do. Dat duurde even wat rondjes maar daarna werd de Sturm Racing Honda vervangen door een Sturm Racing Yamaha aan de leiding. Imbert pakte de zegge voor Do en Xurxo. De vierde plaats was voor Michael Lemarque en ook Est Kaarell Tilk ging door naar de finale nadat de Amerikaan Maxwell Stanford zijn vijfde plaats verprutste met een wegschuiver van het voorwiel in een bocht. De Amerikanen leren in Stuttgart dat de Fransen supersterk zijn en niet eenvoudig te kloppen. De Nederlanders Bussink en Blanken kwamen niet in het spel voor. Bussink werd negende en Blanken tiende.
Last chance
Ook bij de SX2 nog twee rijders die door konden naar de finale. Het publiek was voor Dominque Thury. Thury vertrok op de Twenty Suspension Yamaha voortvarend, kopstart en wist dat ook vast te houden in het gewoel in de openingsronde. Magnus Smith, de Deen, sloot als tweede aan en dat duo leek weg te lopen en dus zeker te zijn voor een vervolg op deze avond. Dat was de Deen echter toch niet gegund. Een vervelende val over een eenvoudige schans op het startterrein hielt Smith uit de finale en de Deen blesseerde zich ook zichtbaar. De race werd voortijdig gestopt maar telde. Thury en Ballinger door naar de Finale.
Finale
Een spannende finale SX2. Lucas Imbert snoepte de leiding af van Julien Lebeau en het duo Hugo Manzato en Thomas Do. Imbert gaf flink gas en Lebeau moest alle zeilen bijzetten om zijn snelle landgenoot op de Sturm Racing Yamaha bij te houden. Manzato op drie moest plaatsmaken voor Brice Maylin die daarna de aansluiting met Julien Lebeau wist te herstellen. Dat leidde tot een prachtig duel waarbij Maylin voorbij Lebeau kwam maar later toch zijn meerdere moest erkennen Lebau. Voor plaats vier werd geweldig gestreden door een groep met Manzato, Do, Lamarque en Isruti. De laatste schakelde in zijn haast zichzelf uit. De posities wisselden bijna iedere ronde. Lucas Imbert had daar allemaal geen last van en won verdiend. Mee op het podium Julien Lebeau en Brice Maylin. De slag om plaats vier werd gewonnen door Manzato voor Lamarque, Irsuti en Do.
In de eindstand over twee dagen punten Lucas Imbert en Julian Lebeau gelijk met beide een overwinning en een tweede plaats. Het voordeel voor Lucas Imbert dankzij zijn winst in de zaterdagfinale en dus Prins van Stuttgart 2022.

Winnaar Supercross Stuttgart 2022 Cedric Soubeyras. (Foto:SBRMX-Bert van der Sluis)
SX4
Nu gaven de motoren van de SX4 wel motorgeluid. Deze wat oudere kinderen reden niet op ebikes maar op normale crossmotortjes. De race werd gewonnen door Nils Fauser op de Yamaha. Julian Verta werd tweede en Tizian Bollinger derde. Voor deze kinderen is het mogen rijden op deze baan in de grote hal voor zoveel publiek een overwinning voor hen allen. De kinderen genoten zichtbaar en kwamen allemaal als kampioenen binnen onder luid applaus van het publiek.
Freestyle
Het dak ging van de Schleyerhalle bij de shows van de freestylers. Julien Vanstippen, Victor Marcusson, Matej Cesak en Davide Rossi brachten het publiek in extase, het publiek stond op de banken voor de freestylers die met name in het tweede deel van hun show aan het einde van de avond er geen genoeg van konden krijgen. Het toetje op het weekend. SX Stuttgart is terug en staat nog steeds als een huis. 39e editie 3 & 4 november 2023.
©SBRMX | www.sbrmx.nl | Tekst: Leen van der Sluis | Foto’s: Bert van der Sluis
Uitslagen SX1 : 20221105 SX Stuttgart SX1
Uitslagen SX2 : 20221105 SX Stuttgart SX2
Uitslagen SX4 : 20221105 SX Stuttgart SX4
Programmaboekje : 20221104-05 SX Stuttgart