10-11-2023 | Duitsland | INT | SX | ADAC SX CUP | Supercross | Stuttgart, Hanns-Martin-Schleyer-Halle
Franse volkslied speelde op openingsavond SX Stuttgart
- Volle Hanns-Martin-Schleyer-Halle tijdens de Avond van Stuttgart;
- Franse overwinningen in SX1 en SX2;
- Kids racen emissieloos;
- Mat Rebeaud doet Backflip op Stark Varg eBike.
Het Duitse Supercross seizoen, de ADAC SX Cup Serie, startte zoals ieder jaar in Stuttgart. Voor de 39e keer werd de Hanns-Martin-Schleyer-Halle omgetoverd tot een supercross-arena. De baan was voor dit jaar opnieuw ontworpen door de Belg Freddy Verherstraeten. Samen met zijn team en talrijke vrijwilligers transformeerde hij de Hanns-Martin-Schleyer-Halle in zeer korte tijd tot een supercross mekka. Het parcours was pittig: een lastige start heuvelafwaarts waardoor de coureurs niet direct het gas er vol op konden zetten. Een flink aantal sprongen, een recht stuk met een gewelddadig wasbord, snelheden tot 60 kilometer per uur en een finishsprong over 15 meter.
De Belg Freddy Verherstraeten ontwerpt en bouwt Supercross-circuits door heel Europa. Samen met zijn drie collega’s moest hij een gigantische klus klaren: de vier specialisten hadden slechts twee dagen de tijd om het in Stuttgart op te zetten. Ze transformeren de 2.800 vierkante meter grote Hanns-Martin-Schleyer-Halle in zeer korte tijd tot een Supercross-arena. De leemgrond wordt jaarlijks hergebruikt en ligt niet ver van de Hanns-Martin-Schleyer-Halle. 3.800 ton wordt met kiepers binnengereden en met een kraan en Bobcat verwerkt, op de juiste plaats gelegd en gemodelleerd. “Het is elk jaar anders. Soms droger, soms natter. Daar moeten we op bouwen”, legt Verherstraeten uit. Pas ter plekke beslist hij uiteindelijk hoe hoog de heuvels en tafels worden en waar hij ze precies komen. Want, hoe meer grip de banden op de grond hebben, hoe verder en hoger de sprongen gaan.
SX Stuttgart hanteerde nog de traditionele programmeering. Via kwalificaties klasseerden de beste rijders zich voor de halve finale waarin de beste vijf uit iedere halve finale doorgingen naar de finale. Via de laatste herkansing werden nog twee rijders tot de finale toegelaten zodat twaalf rijders achter het starthek stonden in de finale en reden voor de punten in het ADAC SX Cup klassement. Die Duitse ADAC SX Cup Serie gaat ook dit winterseizoen weer over vier races, twee dagen Stuttgart en in op 12 en 13 januari 2024 de eerste twee dagen van de SX Dortmund. Eerder werd ook gereden in Chemnitz en ondanks succesvolle jaren voor de Covid-19 pandemie is deze organisatie helaas niet meer teruggekomen in de kalender.
De Scheyer-Halle was compleet vol op deze eerste avond. De laatste kaarten waren op de wedstrijddag aan de kassa nog verkocht en er hing een uitgelaten sfeer in de hal. Het publiek had er zin in de “Avond van Stuttgart”, op de vrijdag is het veel publiek uit de stad die een leuke en spannende avond uit willen. Het licht ging uit, het publiek hielt de adem in, volledige stilte bij de opening. “Your Attention Please” was de opening van en spetterende show met muziek, licht, laser en vooral vuurwerk.
SX1
Terug van een blessure was de Amerikaan Ryan Breece (Meyer Racing Team Yamaha). Breece blesseerde zich vorig jaar tijdens de trainingen in Stuttgart op vrijdagmiddag en kwam niet meer in actie. Drie operaties verder en een gebroken sleutelbeen in juni dit jaar bij zijn eerste heroptreden, maakten de vrijdagavond in Stuttgart zijn eerste wedstrijd sinds een vol jaar. Super gemotiveerd, in voorbereiding op een nieuw seizoen AMA Supercross en klaar om te racen. Dan is Supercross Stuttgart een eerste mooie graadmeter tegen m.n. de sterke Franse supercrossers in Europa onder aanvoering van Cedric Soubeyras (Team Pfeil Kawasaki) die zijn titel van “Koning van Stuttgart” wil verlengen. Maar ook Greg Aranda, leider in de 2023 Franse SX Tour, behoort tot de absolute top in de Europese Supercross-scene.

Ryan Breece na een jaar afwezigheid terug op de motor (Foto: SBRMX-Bert van der Sluis)
1e Halve Finale
In de eerste halve finale kwamen Aranda en Breece beiden in de baan. De start was voor Charles Lefrancois maar die race werd na vier ronden met rood afgevlagd vanwege een fikse val door Boris Maillard. Ook in de herstart was Lefrancois snel weg, nu voor Greg Aranda die even later de leiding wist over te nemen. Dat duo liep vlot weg van Lorenzo Camporese. De Italiaan had de handen meer dan vol aan de Amerikaan Breece en kon de derde plaats dan ook niet houden. Adrien Escoffier wist ook voorbij de Italiaan te komen. Escoffier gaf niet op en het duel met Camporese leidde tot een fotofinish waarbij Escoffier net eerder over de finish was dan Camporese. De onfortuinlijke zesde plaats, maar ook terecht want op grote achterstand, was voor Enzo Polias.
2e Halve Finale
Brutaal draaide Thomas Ramette buiten om de “Koning” Cedric Soubeyras heen naar de leiding. Vervolgens was het Soubeyras die over het wasbord direct de leiding nam. Anthony Bourdon volgde op plaats drie en dan de jonge Amerikaan Michael Hicks. Die trok ten aanval en verschalkte Bourdon. Hicks liet het tweetal aan de leiding ook niet weglopen zodat het spannend bleef en Soubeyras en Ramette het niet rustig aan konden doen. Hicks kwam niet meer tot een aanval naar voren maar werd in het tweede deel overlopen door de sterke Fransen in deze race. Bourdon, Imbert en Macler zette de Amerikaan terug naar plaats zes. Imbert wist daarna de derde plaats van Bourdon af te pakken. In de slot ronde kwam de alles of niets aanval van Hicks op de vijfde plaats van Macler. Een blockpass werkte niet en in de lange linkerbocht aan het uiteinde van de hal ging Hicks te gretig, in de fout en in de strobalen. Het werd nu niets voor Michael Hicks die wel zijn visitekaartje afgegeven had.
Herkansingen
Twee plaatsen nog te vergeven voor de finale in de Last Chance. Die werden verdeeld via twee wedstrijdjes. Soort sprintraces waarbij de winnaar door mocht naar de finale. Kopstart voor de Amerikaan Michael Hicks die netjes binnendoor draaide en direct meters voorsprong nam. Hicks was weg en reed in een mooi tempo naar de winst. Bij de tweede start nam de Portugees Hugo Basaula de leiding. Hij werd achteraan gezeten door het duo Nordström en Clermont maar die waren ook met elkaar in de slag dus bleef Basaula uit hun greep en was de tweede die doorging naar de vrijdag finale.
Finale
De finale SX1 ging over 20 ronden. Drie Fransen wilden allen vooraan starten, Ramette, Soubeyras en Aranda reden een sprintrace, en meer naast dan achter elkaar, in de openingsronde om uit te maken wie er voorop mocht rijden. Dat was Greg Aranda voor Thomas Ramette en Cedric Soubeyras. Charles Lefrancois was als vierde weg. Vooraan pakte Aranda stevig aan. Achter zijn rug een duel tussen Ramette en Soubeyras die de Pfeil Kawasaki piloot Soubeyras won. Dan een trio met Lefrancois, Escofier en Breece. Aranda, die even mocht denken dat de klus in zijn voordeel geklaard was, zag gedurende de race het groene gevaar van Soubeyras toch steeds dichterbij komen. Ronde na ronde sloop Soubeyras dichterbij maar Aranda onderkende het gevaar, gooide het tempo nog wat omhoog en sloot de vrijdagfinale winnend af. Voor Soubeyras was de twintigronde durende finale te kort. Ramette moest zijn twee landgenoten wat laten lopen maar reed toch een sterke wedstrijd met een mooie derde podiumplaats. Ook naast het podium werden de kaarten geschut in het voordeel van de Fransen met Lefrancois die te sterk was voor Escoffier. Breece reed een keurige race, maakte geen brokken, en werd zesde voor de naar de SX1 gepromoveerde Lucas Imbert. Anthony Bourdon achtste, Ludovic Macler negende en Lorenzo Camporese tiende.
SX2
Ook de SX2 reden hetzelfde wedstrijdschema, dus begonnen we ook hier met de eerste halve finale. Dit is geen “Youngster” klasse meer maar met de gewijzigde leeftijdgrens een volwaardig internationaal veld op 250cc motoren.
1e Halve Finale
Maxime Desprey bleek supersnel. De Fransman vertrok vlot en werkte daarna een foutloze wedstrijd af die met een grote voorsprong gewonnen werd voor de Amerikaan Jace Owen. Michael Lamarque werd derde voor de Amerikaan Maxwell Sanford. Alle aandacht ging naar de Duitser Paul Bloy. De jongeling was op plaats twee goed begonnen maar kwam onder hoge druk te staan, leverde plaatsen in maar wist op het einde net de vijfde plaats binnen te slepen voor opnieuw een Amerikaan Crockett Meyers.
2e Halve Finale
In de tweede halve finale was het direct Calvin Fonveille die de Sarholz KTM de sporen gaf, Hugo Manzato en de Amerikaan Brandon Ray sloten bij. Dat drietal wist zich vlot los te rijden van de achtervolgers al probeerde de Duitser Nico Koch met zijn GasGas Becker Racing alles om bij het drietal te blijven. Dat lukte half, de aansluiting kwam niet echt maar daardoor zat Koch stevig op plaats vier. De Italiaan Bonifacio had plaats vijf voor Dominique Thury. Met stevig aandringen in de slotronde lukte het de Duitser, ondanks zijn US-ervaring, toch niet de directe kwalificatie naar de finale af te dwingen. Enige Nederlander in het hele veld was Boris Blanken, Twenty Suspension Yamaha, maar die kwam niet in het spel voor, tiende.
Herkansing
Ook bij de SX2 nog twee plaatsen te vergeven via de herkansing, nu verreden op de traditionele manier waarbij de nummers één en twee zich plaatsten. Vijf rijders namen de leiding onder aanvoering van Clement Briatte. In de groep ook Dominique Thury op plaats vier. Achter de vijf is de rest gelijk gezien, waaronder onze landgenoot Boris Blanken. De twee tickets gingen vergeven worden in dit vijftal. Briatte reed vrijwel de hele race aan de leiding, had aanvankelijk ook wat voorsprong maar niet voldoende. In het gejaag erachter werd de Fransman weer bijgehaald door zijn landgenoot Jules Pietri op de Meyer Racing Yamaha. De derde plaats was voor Thury die teleurgesteld afscheid nam van het publiek op deze 1e avond in Stuttgart.
Finale
Iedereen was goed weg uit de start. Calvin Fonveille pakte de leiding voor de Sturm Racing teamleden Maxime Desprey en Jace Owen. Dat drietal leek direct de slag te slaan met de Amerikaan Brandon Ray op de vierde plaats die op zijn beurt weer gevolgd werd door Hugo Manzato. De drie musketiers vooraan draaiden een vlot tempo waarbij Desprey de aanval succesvol opzette en de leiding overnam. Owen zat op het vinkentouw om zijn teamgenoot te volgen en dat lukte even later. Van die strijd kon Ray gebruik maken om het gaatje weer te dichten en als vierde aan de sluiten. Manzato zat te ver weg. Als de achterblijvers ingehaald moesten worden ging dat vlotter door de leiders zodat Ray zijn net verworven aansluiting weer verloor. De strijd leek gestreden want Maxime Desprey was duidelijk sneller. Maar de twee achter de leider, Owen en Fonveille, waren aan elkaar gewaagd. In de voorlaatste ronde kwam de aanval van de Fransman, met een klassieke blockpass ging Owen uit de bocht en verloor zijn tweede plaats aan Calvin Fonveille. Brandon Ray maakte dankbaar gebruik van de gelegenheid en werd derde voor Hugo Manzato en Maxwell Sanford die de hele race zijn best gedaan had om bij de voor hem rijdende Fransman te komen. De Duitser Nico Koch werd zesde en Jace Owen, ondanks zijn perfecte rijden, slechts zevende. Larmarque achtste en de jonge Duitser Paul Bloy negende voor Pietre.

Maxime Desprey toonde aan supersterk te zijn, dus terechte winnaar SX2 (Foto: SBRMX-Bert van der Sluis)
SX4
De jonge talenten in de klasse SX4 waren onderweg op elektrische motorfietsen. De volledig geruisloze en emissievrije race voor de jonge coureurs in de leeftijdscategorie van zes tot twaalf jaar werd gewonnen door de Oostenrijker Maurice Heidegger voor Páris Konstantinidis en Jamie-Liam Riedl.

De stille winnaar bij de SX4 Maurice Heidegger uit Oostenrijk (Foto: SBRMX-Bert van der Sluis)
Actie in de lucht
De vier freestylers Julien Vanstippen (België), Matej Cesak (Tsjechië), Mat Rebeaud (Zwitserland) en Tobi Merz (Oostenrijk) zetten de boel op scherp na de pauze als warming-up voor de grote finale wedstrijden. De Freestylers brachten hun spectaculaire show met al hun uitdagende trucs en gedurfde sprongen. Het publiek genoot en ging uit hun dak tijdens de freestyle show.

Mat Re
©SBRMX | www.sbrmx.nl | Tekst : Leen van der Sluis | Foto’s : Bert van der Sluis
Uitslagen SX Stuttgart 10-11-2023
SX1 : 20231110 SX Stuttgart SX1
SX2 : 20231110 SX Stuttgart SX2
SX4 : 20231110 SX Stuttgart SX4