SBRMX

  • Home
  • Over Ons
  • Verslagen
    • Historie
  • Publicaties
  • Kalender
    • Kalender downloads
  • Forum
Je bent hier: Home / / SX Stuttgart

SX Stuttgart

10 november 2018 By Leen

  • Verslag
  • Foto's
  • Uitslagen
  • Programmaboekje

Verslag

10-11-2018| Duitsland | ADAC SX Cup | Supercross | Stuttgart, Hanns-Martin-Schleyer-Halle

Tom Koch brengt de Scheyerhalle in vervoering

De tweede avond, de Nacht van de Revanche, bij de 36e Supercross Stuttgart. De avond ook waarin de eindrangschikking opgemaakt werd. Duitsland kreeg een geweldige dubbelfeest te vieren in de SX2. Tom Koch op de Sarholz KTM bracht het publiek in vervoering met een klinkende overwinning en liet zich Prins van Stuttgart kronen. De Fransen grepen de macht bij de SX1 maar konden niet voorkomen dat Cole Martinez de totaalwinnaar werd.

De opbouw van de supercrossbaan in Stuttgart is een soort 70-uurs Marathon die op dinsdagavond vanaf 22:00 begint. 70 uren voor de openingsshow. Op dat moment wordt de Hanns-Martin-Schleyer-Halle vrijgegeven aan de ADAC Württemberg, de organisator van de Supercross Stuttgart. 3800 ton Zuid-Duitse leem wordt in de hal gereden waar Freddy Verherstraeten wel weg mee weet. De Belgische baanontwerper was ook verantwoordelijk voor deze baan zoals bij zoveel supercross wedstrijden in Europa. De externe partner bij de opbouw betrokken is de firma Feess die met kiepwagens, kranen en shovels ieder jaar aanwezig is om de baan op te bouwen en af te breken. Is de opbouw 70 uur de afbouw gaat nog veel sneller. Zodra de laatste rijder over de finish komt, start het afbreken. Buiten stonden de kiepwagens al in een lange rij opgesteld en een uur na de race reden die af en aan. De hal in Stuttgart moet direct leeg om maandag middag weer schoon opgeleverd te worden. Er genieten veel mensen vanaf de tribune van de supercross maar er zijn ook heel veel mensen, vrijwilligers en professionals, dagen bezig om dit evenement succesvol te laten zijn. Dat lukt ze in Stuttgart als 36 jaar, elk jaar opnieuw weer een geweldige prestatie.

SX1

De Duitse fans moesten het op de 2e avond in Stuttgart zonder hun 2-tact held Dennis Ullrich doen. Ullrich had zich niet kunnen kwalificeren voor de halve finales. In de herkansing was de Duitser gestrand op plaats 5 net één positie te kort omdat alleen de nummers 1 tot 4 nog door mochten. Ullrich was is goed gezelschap. Ook Matt Bayliss, Ludovic Macler en Jens Gettemann haalde de show niet.

1e Halve finale
Het was Cedric Soubeyras, gisteren minder goed op dreef, die nu de kopstart nam in de eerste halve finale. Fabian Izoird was als 2e weg en de Duitsers zagen Dominque Thury als 3e vertrekken. De winnaar van de vrijdag, Cole Martinez, zat op plaats 9 helemaal achterin. Aranda als 4e gestart passeerde vlot Thury waarna de drie Fransen met elkaar in de slag gingen. Tot halverwege wist Soubeyras de leiding te behouden. Maar nadat Izoird gecapituleerd was tegenover Aranda, moest ook Soubayras zijn landgenoot voorlaten. Daarna kon Aranda vrijuit rijden en een mooie voorsprong opbouwen. Voor de 4e en 5e plaats werd fel gestreden. Daarvoor kwamen de Amerikanen Bowers en Martinez in aanmerking. Bowers was als 6e weg en ging snel over Clarke en wist ook Thury terug te verwijzen. Even later kwam Martinez opzetten, die van ver kwam, en het duel met Bowers in zijn voordeel beslechte. Clarke als 6e liet een groot gat vallen zodat de race gereden was. Nick Thury herpakte zich wat nadat de Duitser teruggezakt was maar de 6e plaats was onvoldoend. Ook onvoldoende Florent Richier die helemaal achterin hing.

2e Halve finale
Veel Amerikanen in deze groep. Toch was het een Fransman die de leiding nam, Jason Clermont, voor Justin Starling en Nicolas Schmidt. Clermont maakte een grote fout en was gezien zodat de Amerikanen de leiding in de schoot geworpen kregen. Schmidt nam het voortouw met kort daarachter Starling die op zijn beurt weer op de huid gezeten werd door Valentin Teillet. Niet snel daarna vonden Noah McConnahy en Jacob Williamson de plaatsen 4 en 5. Charles Lefrancois op plaats 6 had al teveel achterstand opgelopen en kon niet meer voor directe plaatsing naar de finale in aanmerking komen.  

Last chance
De Duitsers moesten Dominique Thury nog over schreeuwen. Nu dan moesten de fans behoorlijk luid worden want Thury vergat te starten. De Diga Procross Husqvarna bleef staan terwijl iedereen er vandoor ging. Ook Florent Richier, zeer bekend in Duitsland, was heel slecht weg en ging vervolgens ook nog tegen de grond. Vooraan Charles Lefrancois die koel naar de overwinning reed en daarmee zelf tevreden was. Filip Neugebauer en Xavier Boog werden beide geklopt door de Amerikaan John Short die van de 4e naar de 2e plaats reed. Lefrancois en Short waren dan ook de enige twee die nog door mochten naar de zaterdag-finale.

Finale
Gregory Aranda reed te vroeg aan en stond voor het hekje als de rest vertrok. Cedric Soubeyras nam de elding voor Justin Starling en Valentin Teillet. Nicolas Schmidt was als 4e weg gevolgd door Tyler Bowers op de Pfeil Kawasaki. Aranda was als een dolle achter de groep aangereden en na een rondje zat de Fransman al op plaats van de 12 starters in deze finale. Soubeyras kon nooit wegkomen aan Teillet die bleef jagen en altijd binnen 2 seconden achter de leider zat. Tyler Bowers begon aan een opmars en reed opmerkelijk sterk. De winnaar van de ADAC SX Cup vorig jaar wist op de 3e plaats te komen in een jacht op de leiders. Bowers reed snel maar er was er één die over de baan vloog, Gregory Aranda. De Sturm Racing rijder was volledig los en reed Bowers van de 3e plaats waarvan de Amerikaan zo schrok dat hij prompt ook Cole Martinex en Justin Starling voorliet. De Fransen klopte de Amerikanen op hun eigen spelletje. De finale was sensationeel. Aranda reed van de allerlaatste plaats tot aan het achterwiel van Soubeyras die maar net uit de greep van de ontketende Aranda wist te blijven. Teillet werd 4e voor de Amerikanen Martinez en Starling. Fabian Izoird kwam als 6e binnen. Voor Tyler Bowers was de 7e plaats minder fraai dan zijn rijden in deze manche. Hieruit bleek dat de Amerikaanse vedette nog net fit genoeg was voor de felle strijd in de finale. Bowers is op de weg terug na een blessure en zal bij de volgende wedstrijd in Chemnitz meer kans maken. De 8e plaats ging naar John Short.
Ondanks alle French-power was het toch een winnaar uit de USA. Cole Martinez had aan de 4e plaats genoeg om de titel Koning van Stuttgart te pakken. Cole Martinez voor team Castrol Power 1 Moto Base Suzuki.

SX2

1e Halve finale
De Duitsers ging eens op het puntje van hun stoel zitten voor hun Tom Koch op de Sarholz KTM. Koch had een dag eerder als fantastisch gereden en de Schleyerhalle was er klaar voor. Maar de start was niet zo goed. Koch kwam als 5e weg maar vloog in het wasbord direct twee man voorbij. Vooraan zaten de Fransen Anthony Bourdon en Thomas Do, de winnaar van de vrijdagavond. Koch wist eerst Do te verslaan en vervolgens ook nog Bourdon. De Schleyerhalle juichte hun held toe. Inmiddels waren er al redelijk wat ronden gereden en leek de top 5 wel bekend. Maar niets minder waar. Voor de winst veranderde niets, Koch won. Thomas Do ging in de sprongsectie onderuit en weg was zijn plaatsing. Calvin Fonvielle had de strijd met Clement Briatte gewonnen en werd 3e. In de laatste bocht klopte Sanz binnendoor Briatte. De geldingsdrang van de Spanjaard Sanz ging dat ten koste van de Zweed Kahrle di 6e werd.

2e Halve Finale
Dit werd een wedstrijd met veel valpartijen. Na de start ging het grootste deel van het veld op elkaar. Alleen Julien Lebeau, Diego Craca en Brice Maylin wisten de dans te ontspringen. Even later ging het opgekrabbelde veld nog eens op elkaar. Zo werd het een moeizame strijd. Niet voor Lebeau leek het die een grote voorsprong bij elkaar reed om vervolgens finaal in de fout te gaan. Lebeau landde tegen de grote freestyle sprong en wist niet boven te komen, gleed terug en zag iedereen passeren.  Boos en teleurgesteld bonkte Lebeau op zijn stuur maar dat hielp natuurlijk niets meer. Brice Maylin kreeg te leiding en won voor Julien Roussaly die in de slotronde Diago Craca in de spurt naar de finish klopte. Kade Walker werd 4e en Michael Lemarque 5e. De rest lag op grote achterstand .

Last chance
Nog twee belangrijke kandidaten in deze laatste herkansing, Thomas Do de winnaar van een dag eerder en Julian Lebeau de absolute favoriet in deze SX2 klasse. De laatste maakte een belabberde start en ging pas als 9e weg. Do niet, die wist waarom het ging en zat voorop. Lorenzo Camporese wist snel naar de 2e plaats op te schuiven. Maar alle ogen waren gericht op Lebeau die in het begin moeite had om plaatsen winst te maken. Dat was toch heel belangrijk aan het begin van deze herkansing. Pas in het tweede deel van de race ging Lebeau de drievoudige sprongen nemen en dan maakte hij meters. Zo kwam Lebeau tot aan de 3e plaats maar het gat naar Camporese was veel te groot. Do won met Camporese op enige achterstand en een jagende Lebeau op 3. Een valse start in de SX Cup serie voor Julien Lebeau die daarmee zijn kansen op het totaalklassement over 6 finales behoorlijk ziet slinken.

Finale
Geen Julian Lebeau in deze finale. Dat betekende ook dat het vooraf niet zo duidelijk was wie nu precies aanspraak kon gaan maken op de winst in deze strijd. Thomas Do was nog met de hakken over de sloot door maar moest helemaal vanuit de buitenkant starten. De hal was voor Tom Koch en de Duitsers hadden win in een overwinning voor hun landgenoot. Het begin was voortreffelijk, Tom Koch op de Sarholz KTM nam de leiding voor Anthony Bourdon  op de Husqvarna en Julien Roussaly die als 3e achter Koch aanging. Thomas Do was pas als 7e weg. Koch reed sterk en maakte geen fouten en wist zo meter voor meter weg te rijden bij de Fransman Bourdon. Roussaly had plaats moeten maken voor zijn land- en merkgenoot Calvin Fonvielle. De Spanjaard Mario Lucas Sanz ging rijdend als 5e hard onderuit over de komwand. Koch hielt het hoofd koel ook als tegen het slot Bourdon nog eens extra aanzette en het gat iedere ronde iets kleiner wist te maken. Onvoldoende om Tom Koch nog te bereiken. De Duitser genoot van de slotronde en jubbelde al naar het publiek over de driedubbel sprong. Een prachtige overwinning van Tom Koch. Anthony Bourdon boekte een prachtig resultaat als 2e en ook Calvin Fonvielle toonde zich in het interview zeer tevreden met zijn 3e plaats. Thomas Do haalde terug naar plaats 4 na schermutselingen met Julian Roussaly die 5e werd. De Prins van Zuidbroek een week eerder werd nu 6e in de zaterdagfinale in Stuttgart.
Het Duitse volkslied had al een keer geklonken voor Tom Koch als winnaar van de zaterdagfinale. Het volkslied kon opnieuw op voor de Duitstalige Prins van Stuttgart 2018 Tom Koch, Sarholz KTM.

SX3

Carl Ostermann moest er dit keer voor rijden maar opnieuw wist Ostermann deze finale op zijn naam te schrijven. Maximilian Werner nam de kopstart met Ostemann een paar plaatsen verderop. Dus ging de Diga Procoss Husqvarna rijder er eens voor zitten. Na een paar ronden zat Ostermann voorop en wist een flink gat te slaan. Maximilian Werner bracht de Suzuki als 2e aan de finish. De Deen Mads Fredsoe werd 3e. Daar mee was de uitslag precies dezelfde als een dag eerder. Met twee overwinningen in twee dagen werd Carl Ostermann totaalwinnaar. Het is het laatste seizoen van Ostermann in de 85cc. Volgend jaar zal de DIGA Procross Husqvarna rijder starten in de MX2.

SX4

Rijders tussen 9 en 12 jaar rijden in de SX4 klasse. De finale in deze wedstrijd werd gewonnen door Luis Valentino Laufer voor Tom Militzer en Marvin Vökt.

Freestyle

Met een volgepakte Hanns-Martin-Schleyer-Halle werd de freestyle show een geweldig spektakel. Alex Porsing, Kai Haase, Libor Lodmol en Mat Rebeaud lieten de tent afbreken. Het publiek ging uit zijn dak bij de waanzinnige sprongen door de hal. Een mooie afsluiter van een mooi weekend. Volgende SX Stuttgart, 8 & 9 november 2019.

©SBRMX | www.sbrmx.nl | Tekst: Leen van der Sluis | Foto’s: Bert van der Sluis

Foto's

10-11-2018 | ADAC SX Cup | SX Stuttgart

20181110SXStuttgart149
20181110SXStuttgart150

20181110SXStuttgart151
20181110SXStuttgart152

20181110SXStuttgart153
20181110SXStuttgart154

20181110SXStuttgart155
20181110SXStuttgart156

20181110SXStuttgart157
20181110SXStuttgart158

20181110SXStuttgart159
20181110SXStuttgart160

20181110SXStuttgart161
20181110SXStuttgart162

20181110SXStuttgart163
20181110SXStuttgart164

20181110SXStuttgart165
20181110SXStuttgart166

20181110SXStuttgart167
20181110SXStuttgart168

20181110SXStuttgart169
20181110SXStuttgart170

20181110SXStuttgart171
20181110SXStuttgart172

20181110SXStuttgart173
20181110SXStuttgart174

20181110SXStuttgart175
20181110SXStuttgart176

20181110SXStuttgart177
20181110SXStuttgart178

20181110SXStuttgart179
20181110SXStuttgart180

20181110SXStuttgart181
20181110SXStuttgart182

20181110SXStuttgart183
20181110SXStuttgart184

20181110SXStuttgart185
20181110SXStuttgart186

20181110SXStuttgart187
20181110SXStuttgart188

20181110SXStuttgart189
20181110SXStuttgart190

20181110SXStuttgart191
20181110SXStuttgart192

20181110SXStuttgart193
20181110SXStuttgart194

20181110SXStuttgart195
20181110SXStuttgart196

20181110SXStuttgart197
20181110SXStuttgart198

20181110SXStuttgart199
20181110SXStuttgart200

20181110SXStuttgart201
20181110SXStuttgart202

20181110SXStuttgart203
20181110SXStuttgart204

20181110SXStuttgart205
20181110SXStuttgart206

20181110SXStuttgart207
20181110SXStuttgart208

20181110SXStuttgart209
20181110SXStuttgart210

20181110SXStuttgart211
20181110SXStuttgart212

20181110SXStuttgart213
20181110SXStuttgart214

20181110SXStuttgart215
20181110SXStuttgart216

20181110SXStuttgart217
20181110SXStuttgart218

20181110SXStuttgart219
20181110SXStuttgart220

20181110SXStuttgart221
20181110SXStuttgart222

20181110SXStuttgart223
20181110SXStuttgart224

20181110SXStuttgart225
20181110SXStuttgart226

20181110SXStuttgart227
20181110SXStuttgart228

20181110SXStuttgart229
20181110SXStuttgart230

20181110SXStuttgart231
20181110SXStuttgart232

20181110SXStuttgart233
20181110SXStuttgart234

20181110SXStuttgart235
20181110SXStuttgart236

20181110SXStuttgart237
20181110SXStuttgart238

20181110SXStuttgart239
20181110SXStuttgart240

20181110SXStuttgart241
20181110SXStuttgart242

20181110SXStuttgart243
20181110SXStuttgart244

20181110SXStuttgart245
20181110SXStuttgart246

20181110SXStuttgart247
20181110SXStuttgart248

20181110SXStuttgart249
20181110SXStuttgart250

20181110SXStuttgart251
20181110SXStuttgart252

20181110SXStuttgart253
20181110SXStuttgart254

20181110SXStuttgart255
20181110SXStuttgart256

20181110SXStuttgart257
20181110SXStuttgart258

20181110SXStuttgart259
20181110SXStuttgart260

20181110SXStuttgart261
20181110SXStuttgart262

20181110SXStuttgart263
20181110SXStuttgart264

20181110SXStuttgart265
20181110SXStuttgart266

20181110SXStuttgart267
20181110SXStuttgart268

20181110SXStuttgart269
20181110SXStuttgart270

20181110SXStuttgart271
20181110SXStuttgart272

20181110SXStuttgart273
20181110SXStuttgart274

20181110SXStuttgart275
20181110SXStuttgart276

20181110SXStuttgart277
20181110SXStuttgart278

20181110SXStuttgart279
20181110SXStuttgart280

20181110SXStuttgart281
20181110SXStuttgart282

20181110SXStuttgart283
20181110SXStuttgart284

20181110SXStuttgart285
20181110SXStuttgart286

20181110SXStuttgart287
20181110SXStuttgart288

20181110SXStuttgart289
20181110SXStuttgart290

20181110SXStuttgart291
20181110SXStuttgart292

20181110SXStuttgart293
20181110SXStuttgart294

20181110SXStuttgart295
20181110SXStuttgart296

20181110SXStuttgart297
20181110SXStuttgart298

20181110SXStuttgart299
20181110SXStuttgart300

20181110SXStuttgart301
20181110SXStuttgart302

20181110SXStuttgart303
20181110SXStuttgart304

20181110SXStuttgart305
20181110SXStuttgart306

20181110SXStuttgart307
20181110SXStuttgart308

20181110SXStuttgart309
20181110SXStuttgart310

20181110SXStuttgart311
20181110SXStuttgart312

20181110SXStuttgart313
20181110SXStuttgart314

20181110SXStuttgart315
20181110SXStuttgart316

20181110SXStuttgart317
20181110SXStuttgart318

20181110SXStuttgart319
20181110SXStuttgart320

20181110SXStuttgart321
20181110SXStuttgart322

20181110SXStuttgart323
20181110SXStuttgart324

20181110SXStuttgart325
20181110SXStuttgart326

20181110SXStuttgart327
20181110SXStuttgart328

20181110SXStuttgart329
20181110SXStuttgart330

20181110SXStuttgart331
20181110SXStuttgart332

20181110SXStuttgart333
20181110SXStuttgart334

20181110SXStuttgart335
20181110SXStuttgart336

20181110SXStuttgart337
20181110SXStuttgart338

20181110SXStuttgart339
20181110SXStuttgart340

20181110SXStuttgart341
20181110SXStuttgart342

20181110SXStuttgart343
20181110SXStuttgart344

20181110SXStuttgart345
20181110SXStuttgart346

20181110SXStuttgart347
20181110SXStuttgart348

20181110SXStuttgart349
20181110SXStuttgart350

20181110SXStuttgart351
20181110SXStuttgart352

20181110SXStuttgart353
20181110SXStuttgart354

20181110SXStuttgart355
20181110SXStuttgart356

20181110SXStuttgart357
20181110SXStuttgart358

20181110SXStuttgart359
20181110SXStuttgart360

20181110SXStuttgart361
20181110SXStuttgart362

20181110SXStuttgart363
20181110SXStuttgart364

20181110SXStuttgart365
20181110SXStuttgart366

20181110SXStuttgart367
20181110SXStuttgart368

20181110SXStuttgart369
20181110SXStuttgart370

20181110SXStuttgart371
20181110SXStuttgart372

20181110SXStuttgart373
20181110SXStuttgart374

20181110SXStuttgart375
20181110SXStuttgart376

20181110SXStuttgart377
20181110SXStuttgart378

20181110SXStuttgart379
20181110SXStuttgart380

20181110SXStuttgart381
20181110SXStuttgart382

20181110SXStuttgart383
20181110SXStuttgart384

20181110SXStuttgart385
20181110SXStuttgart386

20181110SXStuttgart387
20181110SXStuttgart388

20181110SXStuttgart389
20181110SXStuttgart390

20181110SXStuttgart391
20181110SXStuttgart392

20181110SXStuttgart393
20181110SXStuttgart394

20181110SXStuttgart395
20181110SXStuttgart396

20181110SXStuttgart397
20181110SXStuttgart398

20181110SXStuttgart399
20181110SXStuttgart400

20181110SXStuttgart401
20181110SXStuttgart402

20181110SXStuttgart403
20181110SXStuttgart404

20181110SXStuttgart405
20181110SXStuttgart406

20181110SXStuttgart407
20181110SXStuttgart408

20181110SXStuttgart409
20181110SXStuttgart410

20181110SXStuttgart411
20181110SXStuttgart412

20181110SXStuttgart413
20181110SXStuttgart414

20181110SXStuttgart415
20181110SXStuttgart416

20181110SXStuttgart417
20181110SXStuttgart418

20181110SXStuttgart419
20181110SXStuttgart420

20181110SXStuttgart421
20181110SXStuttgart422

20181110SXStuttgart423
20181110SXStuttgart424

20181110SXStuttgart425
20181110SXStuttgart426

20181110SXStuttgart427
20181110SXStuttgart428

20181110SXStuttgart429
20181110SXStuttgart430

20181110SXStuttgart431
20181110SXStuttgart432

20181111SXStuttgart433
20181111SXStuttgart434

20181111SXStuttgart435
20181111SXStuttgart436

20181111SXStuttgart437
20181111SXStuttgart438

20181111SXStuttgart439
20181111SXStuttgart440

20181111SXStuttgart441
20181111SXStuttgart442

20181111SXStuttgart443
20181111SXStuttgart444

20181111SXStuttgart445
20181111SXStuttgart446

Uitslagen

Uitslagen SX1 : 20181110SXStuttgartSX1

Uitslagen SX2 : 20181110SXStuttgartSX2

Uitslagen SX3 : 20181110SXStuttgartSX3

Uitslagen SX4 : 20181110SXStuttgartSX4

Uitslagen B2B : 20181110SXStuttgartSX1B2B

Uitslagen SX Stuttgart : 20181110SXStuttgart

Programmaboekje

Programmaboekje : 20181110SXStuttgart

fb-share-icon
Tweet

Categorie: Verslagen

Toekomstige evenementen

  1. ONK Rhenen

    mei 26

    26-05-2022 | Nederland | ONK Masters | Zijspancross & Quadcross | Rhenen

  2. CdF Torce-en-Vallee

    mei 26

    26-05-2022 | Frankrijk | CdF | Zijspancross | Torcé en Vallée (72)

  3. CdF Plomion

    mei 29

    29-05-2022 | Frankrijk | CdF | Zijspancross | Plomion (02)

  4. BSC Dean Moor

    mei 29

    29-05-2022 | Engeland | BSC | Zijspancross | Dean Moor

  5. EK IMBA Stevensbeek

    mei 29

    29-05-2022 | Nederland | EK IMBA | Zijspancross | Stevensbeek

Bekijk alle Evenementen

Affiches

 

Video

Foto

Facebook

Facebook Pagelike Widget

Sponsoren